Metroxpress A/S udfordrer Gallup
Metroxpress A/S overvejer at etablere en tjeneste, der måler annonceindrykningerne i dagbladene på daglig basis, skriver Børsen. Selskabet har nemlig oprettet det interne værktøj "Admonitor", der dagligt måler annoncer og rubrikannoner i de 11 største dagblade.
En sådan tjeneste vil være en konkurrent til Gallups Adfact, der hver uge opmåler alle tekstsideannoncer i 300 medier.
Planen har været undervejs et års tid, ifølge Metroxpress A/S-direktør Søren Riis.
"Ideen opstod, fordi vi pludselig så vores annonceomsætning falde med 20-25 pct. på en enkelt måned, og hvor vi grublede over, om det var markedet eller os, der gjorde noget galt. Hos Gallup kunne vi kun få tal fra måneden før, og det kunne vi ikke bruge til noget, så vi besluttede at prøve at måle annoncer op i de store dagblade selv," siger han til Børsen.
TNS Gallups mediedirektør Morten Kromann-Larsen tager gratisavisselskabets melding til efterretning, men noterer, at Gallup har en "lang relation" til sine kunder.
- TBH