Information: Thumps up for demokratistøtte

Den nye mulige mediestøtte-model ser umiddelbart ud til at ligge godt for en avis som Information, siger adm. direktør Mette Davidsen-Nielsen.

Der er mediehuse, der i princippet ville kunne klare sig uden distributionsstøtten - såsom JP/Politikens Hus, som udgiveren i foråret formastede sig til at sige højt - og så er der mediehuse, hvor støttekronerne er et spørgsmål om liv eller avis-død.

De sidste tilhører Information, hvor adm. direktør Mette Davidsen-Nielsen ikke har lagt skjul på, at selv meget små ændringer af distributionsstøtten, ville kunne få meget store konsekvenser for avisen.

Med Mediestøtteudvalgets netop offentliggjorte anbefalinger til en ny mediestøtte, synes dagblade som Information og Kristeligt Dagblad dog sikret. Udvalget anbefaler specifikt en supplerende støttepulje på godt 30 mio. kr. årligt, der skal kompensere Kristeligt Dagblad og Information i forhold til distributionsstøtten.

"For os er det især vigtigt, at mediestøtten bliver en demokratistøtte, og at de kriterier, der lægges til grund for støtten, er, at man har et redaktionelt indhold, der dels dækker politik og samfund, dels er originalt produceret. Omkring 90 pct af vores indhold er originalt produceret, så vi er i den grad et medie, der har det udgangspunkt, udvalget har fokus på, og derfor ville det være mærkeligt, hvis vi skulle få mindre i støtte," siger Mette Davidsen-Nielsen til Mediawatch.

Noget mere skeptisk er hun over for det objektive kriterium, der handler om at lade den nye produktionsstøtte følge mediernes redaktionelle lønudgifter - et kriterium, som dog ikke er givet, men kan lande på redaktionelle årsværk i stedet.

"Man skal passe på, at man ikke kommer til at belønne de store og dyre. Information er ikke lønledende, og de penge, vi har, går til journalistik ikke til at betale aktionærer udbytte, og det skal man ikke straffes for," siger Mette Davidsen-Nielsen, der også hæfter sig ved, at den nye støttemodel ser ud til at give en god platforms-fleksibilitet, der ikke favoriserer printmedier, som distributionsstøtten gør det i dag, men omvendt heller ikke "tvinger" printmedier over på digitale platforme.

"I debatten om mediestøtten bliver printavisen nogle gange omtalt nærmest som en gammel dame, der skal hjælpes over gaden, altså over på digitale platforme. Men vi har hele tiden sagt, at vi regner med at udkomme på print mange år endnu og vil distribuere vores indhold på de platforme, vi synes, er mest egnede til vores palette af indhold. Det er en vigtig pointe, at det ser ud til, at den nye støttemodel giver den fleksibilitet, så medierne kan distribuere stoffet på de platforme, de synes er mest relevante," siger Mette Davidsen-Nielsen.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu