Børsen: Vi falder til 70.000 i oplag

Børsen, der ellers stik imod tendensen for dagblade normalt har fremgang, indkasserede et oplagsfald i juli på 5,4 pct. Det svarer til næsten 4000 eksemplarer og var det trejdestørste fald blandt dagbladene, der satte rekord i juli ved at ingen nåede et oplag over 100.000. Men oplagstallet, der landede på 65.631 eksemplarer, overrasker ikke chefredaktør Anders Krab-Johansen, der henviser til avisens nye rabatstrategi.
Tine Brødegaard Hansen

Børsen, der ellers stik imod tendensen for dagblade normalt har fremgang, indkasserede et oplagsfald i juli på 5,4 pct. Det svarer til næsten 4000 eksemplarer og var det trejdestørste fald blandt dagbladene, der satte rekord i juli ved at ingen nåede et oplag over 100.000.

Men oplagstallet, der landede på 65.631 eksemplarer, overrasker ikke chefredaktør Anders Krab-Johansen, der henviser til avisens nye rabatstrategi.

“Det oplagstal, vi fik i juli, er lavt, men det er helt forventet lavt og rammer vores interne prognose. Vi regner med at se et sivende oplag henover det næste halve og hele år på grund af vores oprydning i rabatter og forskellige andre tiltag. Så det er helt efter planen,” siger Anders Krab-Johansen.

Hvad lander jeres oplag på som følge af den sivning I forudser?

“Der er mange ubekendte, men når året er omme, vil det ikke overraske mig, hvis det er nede omkring 70.000 eksemplarer,” siger Anders Krab-Johansen.

I januar 2011 var Børsens oplag på 74.545. Et forventet fald til 70.000 eksemplarer i januar 2012 vil derfor svare til, at seks procent af oplaget bliver barberet af.

Ingen magi i "de magiske 100.000"
I øjeblikket kører Børsen en kampagne, hvor man modtager avisen gratis i to uger. Men det er ikke en fravigelse af princippet om at rydde op i rabatterne, mener Anders Krab-Johansen.

“Det er jo ikke sådan, at Børsen holder op med at lave markedsføring. De 14 dage gratis kører stort set hele tiden, for folk skal have lov til at smage på bolchet.”

Når Anders Krab-Johansen tager et kig på oplagene for de øvrige dagblade, får det ham ikke op i gardinerne, at alle er under grænsen på de “magiske” 100.000 eksemplarer.

“Der er ikke noget magi i det her. Det er en helt almindelig udvikling på et marked, der har været holdt kunstigt oppe i mange bladhuse, og som ikke er levedygtigt. Det vigtige er, at vi har en kvalitetspresse, der fungerer og er økonomisk bæredygtig. For os er det også afgørende, at vores markedsandel vokser, og det gør den jo nemmere, når de andre falder,” siger Anders Krab-Johansen.

På annoncesiden er læsertallene det primære parameter, og dem har Anders Krab-Johansen tidligere givet udtryk for ikke må falde - Børsen ønsker ikke at miste sin position som landets fjerde mest læste avis.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu