Bureau: Stort potentiale for digitale rabatkuponer

Digitale rabatkuponer kan give printannoncer fornyet liv og dokumenterer annonceeffekten bedre, mener Christian Strand fra IUM.
MediaWatch

Scan din avis, dit magasin eller ugeblad i en automat i supermarkedet eller tøjbutikken og få rabatkuponer eller andre tilbud. Sådan kan fremtidens annoncetilbud være, mener Christian Strand, group interactive director i mediabureauet IUM.

Han fremhæver på bloggen frontbox, at selskabet Responsfabrikkens nye automat med navnet 'KanDoScan' kan være et godt bud på en fornyelse af stregkoderabatterne. Maskinen konverterer en stregkode til en rabatkupon, der kan afleveres i kassen, når man handler som et lavpraktisk alternativ til at bruge smart phones som rabatscannere.

"Hvis jeg var dagbladene og magasinerne ville jeg dyrke koderne og se dem som en livline, fremelske cases og investere i dem. Det fornemmer jeg på ingen måde, de gør, når jeg snakker med mine kollegaer i vores printafdeling. Men de giver helt klart printmedierne en mulighed for at berettige sig selv," siger Christian Strand.

Giver bedre dokumentation
Særligt dagbladene har mange annoncer for aktuelle slagtilbud, som det ville give god mening at koble med en stregkode, der kan udløse en rabatkupon.

Fordelen for annoncørerne, men ikke nødvendigvis medierne, er, at man præcist kan måle, antallet af mennesker, der reagerer på en annonce.

"Koderne giver os (mediabureauerne, red.) en måde at vurdere effekten af en printannonce baseret på den respons, den genererer, og ikke på, hvor mange der potentielt læser den, og vi kan dermed direkte sammenligne tallene med online. Jeg er helt med på, at print også løfter andre opgaver i kommunikationsmikset end blot respons, men koderne giver os alligevel en måde at dokumentere effekt på på en hel anden måde, end vi har kunnet hidtil," siger Christian Strand.

Ulemperne ved rabatkuponer er, at de kræver, at brugerne ved, hvad de skal stille op med dem, og at tilbuddene er tilpasset mediets levetid, så læserne ikke sidder med forældede tilbud i hånden, hvis de ikke reagerer på en annonce på første udgivelsesdag. Derudover kræver modellen med den fysiske automat, at butikkerne er interesseret i at investere i dem.

Christian Strand deltager i øjeblikket i en konference om direct marketing i San Francisco.

"Her er der stort set ikke en annonce eller outdoor-reklame uden en eller anden form for kode," siger Christian Strand.

Læs også debatindlægget: Giv os kuponerne igen!

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu