"Gratisaviser har fat i den lange ende"

Jakob Høyer har været igennem en aviskrig, en finanskrise og en fusion på sine fire år i MetroXpress A/S. Nu venter nye udfordringer.
Tine Brødegaard Hansen

Bruger man udelukkelsesmetoden, er det ikke en ledende stilling på et af dagbladene, der er Jakob Høyers nye - og hemmelige - "topjob". De "gamle mediehuse" får nemlig knubbede ord med på vejen, når den afgående chefredaktør for MetroXpress og 24timer her svarer på spørgsmål om sit jobskifte.

Hvorfor har du valgt at forlade MetroXpress?

"Fordi jeg som journalist, leder og menneske er drevet af nye udfordringer. Jeg kan endnu ikke afsløre, hvad de er, men på mine fire år i jobbet, har vi været igennem en aviskrig, finanskrisen og mange organisatoriske ændringer. Nu kan jeg med stolthed sige, at vi vandt aviskrigen, og at vores marked er i bedring."

Du har ikke været så længe i stillingen som overordnet chefredaktør (for både MetroXpress og 24timer, red.). Var det ikke udfordrende nok?

"Jo. Jeg har stået i spidsen siden januar, og på den tid har vi fået en samlet redaktion på 35 mennesker til at fungere sammen og producere to aviser. Jeg overlader en ung og fleksibel redaktion til den nye chefredaktør, så jeg har ikke manglet udfordringer."

Du kan ikke oplyse dit nye job - men bliver du i mediebranchen?

"Det har jeg ingen kommentarer til, og vores egne journalister har forsøgt sig med snedig spørgeteknik uden held. Grunden til, at jeg offentliggør det nu, er, at Søren Riis (MetroXpress A/S' adm. direktør, red.) skal have tid til at rekruttere en ny chefredaktør. Det bliver senest offentliggjort 1. november, hvor jeg tiltræder min nye stilling."

Du har tidligere arbejdet på Berlingske Tidende - hvad er den største forskel på at være på et dagblad og en gratisavis?

"MetroXpress er en lille og hurtig organisation. Når vi får en idé, kan den hurtigt føres ud i livet – som vi senest gjorde det med kampagnen Verdens Bedste Nyheder og samarbejdet med NGO Forum. Vi kunne også med det samme omstille os til krisen og indføre ansættelsesstop og skære i oplaget. Den slags er der en meget større langsommelighed med i gamle mediehuse. Derudover er gratisaviserne redaktionelt friskere. Berlingske Tidende ville for eksempel ikke turde at lade holdet fra 'Live fra Bremen' være gæsteredaktører."

Hvad har du lært som det vigtigste i dit job hos MetroXpress?

"Hvor langt man kan komme med vilje, engagement og gode ideer."

For det bliver man nødt til, når man har få økonomiske midler?

"Ja, det er en del af det, og så ansætter vi unge journalister, der vil udrette en masse frem for at gå op i, hvilken position og status de har, som de ældre journalister gør. Politiken er et eksempel på, at alle journalister efterhånden er redaktører og skriver en masse klummer og analyser, men ingen går ud i virkeligheden og interviewer folk."

Hvad bliver opgaven især for den nye chefredaktør?

"Stærk ledelse, kreativitet og stort overblik. Aviser som vores skal være i konstant udvikling, og den nye chefredaktør skal også kunne motivere medarbejderne, både når de skal lave små aviser på 20 til 33 sider, og når de skal skrive til vores store udgaver på 48-88 sider. Det er vores arbejdsvilkår, at sidetallet kan veksle med kort varsel (afhængig af annoncesalget, red.), så man skal hurtigt kunne omstille sig, hvis man vil følge med."

Hvad kommer du til at savne mest på MetroXpress?

"Jeg vil savne medarbejderne mest. Selv i svære tider har de udvist holdånd og kampgejst. Når jeg siger farvel, får jeg helt sikkert en klump i halsen."

Og mindst?

"Sådan ser jeg sjældent på livet. Men det skulle da lige være de gamle avisers evige skepsis over for gratisaviser. Måske skulle de til at indse, at gratisaviser har fat i den lange ende."

Kan man også i fremtiden læse mediekritiske indlæg fra dig på MediaWatch?

"Jeg kan ikke lade være med at forholde mig kritisk til medierne, så det vil jeg blive ved med, hvis jeg får mulighed for det."

Om Jakob Høyer
Jakob Høyer (39) har tidligere været kulturredaktør på Berlingske Tidende, særlig rådgiver for Brian Mikkelsen (K) i kulturministeriet, kulturreporter og kulturredaktør på Jyllands-Posten samt kulturreporter på Det Fri Aktuelt som kulturreporter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu