Mediechefer går i kamp mod genbrug

Hos Fynske Medier er det i nær fremtid slut med, at det samme indhold går igen i flere af udgivelserne, der blandt andet tæller Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis, på print og online. "Vi styrer efter en nul-vision, hvor intet onlineindhold må være genbrug fra f.eks. Fyens Stiftstidende. Jeg erkender, at der er et stykke vej endnu," siger ansv. chefredaktør Per Westergård.
Tine Brødegaard Hansen

Hos Fynske Medier er det i nær fremtid slut med, at det samme indhold går igen i flere af udgivelserne, der blandt andet tæller Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis, på print og online.

"Vi styrer efter en nul-vision, hvor intet onlineindhold må være genbrug fra f.eks. Fyens Stiftstidende. Jeg erkender, at der er et stykke vej endnu," siger ansv. chefredaktør Per Westergård.

Ugeavisernes profil skal styrkes
Målet er, at onlineindhold overvejende skal være produceret direkte til nettet eller i det mindste være versioneret meget tydeligt til nettet. Samtidig arbejder Fynske Medier på at gennemføre en klarere og skarpere arbejdsdeling mellem ugeaviser og dagblade.

"Ingen fynbo må være i tvivl om, at det er vidt forskellige produkter. Der skal ikke være overlap. Vi ønsker at gøre det betalte dagblad mere unikt, men vi skærper samtidig profilen på vores 13 ugeaviser, så de er kampberedte, hvis andre skulle få lyst til at forsøge sig med ugeaviser på Fyn," siger Per Westergård.

I løbet af et par måneder vil adskillelsen af indholdet online, i dagblade og ugeaviser være total, forventer Per Westergård.

Nettet skal ikke suge stof fra papiravisen
Samme tendens gør sig gældende hos JydskeVestkysten, hvor adm. direktør og ansv. chefredaktør, Peter Orry, også gør op med genbruget af papiravisens indhold på nettet.

"Vi skal differentiere papiravisen og dens netudgave jv.dk fra hinanden, så jv.dk ikke længere opnår sin vækst på baggrund af indhold fra papiravisen," siger Peter Orry.

Han har netop sendt ni mojo-biler på gaden, som journalisterne skal bruge til at lave aktuelle nyheder til jv.dk fra JydskeVestkystens lokalområder.

"Der er lodret forbud imod, at de nye mojos laver identiske historier til både papir og net. Aviskunderne skal have noget for pengene, for vi vil jo gerne beskytte papiravisen uden at opgive ambitionerne på nettet. Vores onlineomsætning er budgetteret til at vokse med 70 pct. i år, og det nærmer vi os nu," siger Peter Orry.

Udmeldingerne er led i de overvejelser mediecheferne gør sig om fremtidens betalingsmodeller, der øger presset på at tilbyde unikt indhold.

Berlingske: Tendens går mod adskillelse
Også i Berlingske Media har koncernchef Lisbeth Knudsen fokus på, at papiravisens historier ikke skal copy-pastes til nettet.

"Der er ingen tvivl om, at vi i arbejdet med at finde nye forretningsmodeller kommer til at videreudvikle både på vores koncepter for den trykte avis og for web-publiceringen. Tendensen går i retning af, at vi fjerner os mere og mere fra at anvende præcis de samme historier de to steder, og at både formidlingen, præsentationen og prioriteringen af historierne vil blive henholdsvis mere print-unik og mere web-unik," siger Lisbeth Knudsen.

Til gengæld holder hun fast i Berlingske-modellen, der giver mulighed for versionering af stoffet til forskellige aviser.

"Det ændrer ikke på fordelene ved vores samarbejdsform i Berlingske Media, hvor alle redaktionerne har adgang til at kunne bruge hinandens stof. Det vil i det generelle nyhedsflow fortsat give os store fordele, og det vil give de enkelte brands mulighed for at lave et unikt udvalg af historier eller versioner af dem," siger Lisbeth Knudsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu