B.T. og Ekstra Bladet er sommer-vindere

Morgenavisernes læsere stempler mentalt ud i juli måned, hvor Jyllands-Posten, Berlingske Tidende og Politiken traditionelt oplever tab. Også nicheaviser som Børsen og Information, der generelt har stigende oplag bliver svigtet i sommerferiemåneden nummer et.

Ekstra Bladet og B.T. er derimod lige, hvad der er brug for til strandturen og havelæsningen.
Tine Brødegaard Hansen

Morgenavisernes læsere stempler mentalt ud i juli måned, hvor Jyllands-Posten, Berlingske Tidende og Politiken traditionelt oplever tab. Også nicheaviser som Børsen og Information, der generelt har stigende oplag bliver svigtet i sommerferiemåneden nummer et.

Ekstra Bladet og B.T. er derimod lige, hvad der er brug for til strandturen og havelæsningen.

Sådan kan oplagstallene for juli måned i 2009 i hvert fald tolkes, når man sammenligner dem med det gennemsnitlige oplagstal for de enkelte aviser for hele året.

Tocifret stigning for tabloidaviser
I juli 2009 steg B.T.'s oplag med 18,4 pct. sammenlignet med årsgennemsnittet til et niveau på 88.264. Også Ekstra Bladets oplag voksede i sommervarmen med 15 pct. til 96.245.

Derimod så det mørkere ud for de øvrige landsdækkende dagblade, der alle havde oplagsfald på mellem fire og ti pct. i juli måned sammenlignet med året som helhed, bortset fra Berlingske Tidende, hvis oplag steg med 0,3 pct.

Hårdets ramt er Information med en tilbagegang på ti pct. i juli sidste år, hvilket dog var et fald på ca. en procent sammenlignet med 2008 og 2007.

Tendensen for 2009 gør sig nemlig også gældende, når man måler på juli-oplaget versus oplaget for hele året i 2008 og 2007. Her faldt Berlingskes oplag ca. fem pct. i juli sammenlignet med årsgennemsnittet i lighed med de øvrige landsdækkende dagblade, hvis fald vekslede fra fem til 11 pct.

B.T.'s og Ekstra Bladets oplag voksede til gengæld i 2008 og 2007 med mellem 12 og 15 pct.

Sport og gratisaviser på sommerferie
De traditionelle tabloidaviser lukrerer især på store sportsbegivenheder, siger Rasmus Møller, print director i Mediacom.

"Særligt løssalgsaviser som B.T. og Ekstra Bladet øger oplaget i sommerperioden, hvor der typisk er store sportsbegivenheder."

Derudover er konkurrencen mindre hård om sommeren, siger Gitta Steffensen, mediechef for printmedier i Carat.

"Gratisaviserne lukker i juli måned, så i stedet for at tage Metroxpress med på stranden, køber folk en tabloidavis. I betragtning af, hvor gode sommerrabatter annoncørerne får, og hvor mange læsere der er om sommeren, er det et ret godt køb for annoncørerne."

Morgenavisernes faldende oplag skyldes typisk, at folk tager på ferie og sætter deres abonnement på stand by. Dagbladene gør dog en stor indsats for, at abonnenter får udstedt 'avisbeviser', så avisen kan blive udleveret rundt omkring i landet, at den kan blive sendt til ens nærmeste, mens man ferierer, eller at avisen kan doneres til efterskoler og lignende.

Oplagsforskel i juli versus resten af året
Procentmæssig forskel på oplaget i juli 2009 versus oplagsgennemsnittet for hele 2009:

Information -10.1
Politiken -7
Børsen -5.2
Jyllands-Posten, Morgenavisen -5.2
Kristeligt Dagblad -4.4
Berlingske Tidende 0.3
Ekstra Bladet 15
B.T. 18.4

Kilde: Dansk Oplagskontrol halvårstal samt udgivererklæringer for juli.                   

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu