Bureauer: Drop den trykte sportssektion, JP

Jyllands-Posten kunne spare ressourcer til trykning, og til dels indhold, ved at nedlægge den trykte sportssektionen, rejsesektion og underholdningssektioner.
Per Fanefjord Laursen
Jyllands-Posten kunne spare ressourcer til trykning, og til dels indhold, ved at nedlægge den trykte sportssektionen, rejsesektion og underholdningssektioner.

JPs besparelsesøvelse består i at gentænke sin rolle som mediehus. Vejen frem er givetvis en større spredning af aktiviteter og af stofområder ud til online-medier, frem for at stå på ét ben: en omnibus avis, konstaterer Carats Print Director Kim Ponsaing.

Han vil godt dele ud af sine bud på, hvor avisen kunne spare journaliststillinger og trykkeriomkostninger.

"JP kunne satse på at skære sektioner fra, der ikke bidrager kommercielt, men koster fordi de skal trykkes og skrives. Rejsestoffet og underholdning taber man jo penge på i dag. Områderne er tabt til nettet og andre medier."

På sportsstoffet kunne JP anlægge en strategisk erkendelse ved at sige, at man ikke er en sportsavis. Det område dækker andre intensivt.

"Den sportssektion er dyr for JP, fordi den bla. trykkes i en øst- og vestversion. Den ene endda til kant. Det ville tilføre en væsentlig besparelse, hvis man nedlagde den og fulgte sporten online. Eventuelt med et nyhedsflow fra andre medier i koncernen, hvis man ellers kunne blive enige om det internt."

MediaCompanys Media Director, Niels Skjøth, er enig i, at der kommercielt ikke er de store penge i Sportsmagasinet, i International og i Kultur, så de kan nedlægges. Sporten skal selvfølgelig stadig dækkes mere på mandage, men fremover i avisen.

"JP Mastermagazine tror jeg også, de vil nedlægge, for selvom ideen omkring mere hardcore BtB stof ala BNY er god, så har de et problem med frekvensen, da det kun udkommer fire gange om året," siger han.

JP kunne også overveje, om finansstoffet fortsat skal komme på papir, men det beholder man nu nok indtil videre.

"Generelt har JP en høj dækning blandt personer med høj indkomst, og erhverv/finansstoffet er nok værd at holde på," siger Kim Ponsaing og peger på, at finans-erhverv sektionen for relativ nylig er relanceret, da det gik i tabloid.

MediaCompany peger til gengæld på, at der er kommerciel mening i avismagasinet Explorer om rejser, i Forbrug, og i Living om boligen. Han ser god menig i, at JP allerede har meldt ud, at man i forbindelse med omlægningen vil satse mere på kvinder. Hertil har JP månedsmagasinet VIVA, som reelt er vendt mod kvinder. Det tror Niels Skjøth også vil overleve under en eller anden form.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu