Bureau: Nyhedsavisen garant for stabile priser

Det må komme prisfald og et frontalt angreb på Nyhedsavisen, hvis fusionen skal flytte noget på markedet, mener Media Director Torsten Lehrmann, Kunde & Co.
MediaWatch

Det må komme prisfald og et frontalt angreb på Nyhedsavisen, hvis fusionen skal flytte noget på markedet, mener Media Director Torsten Lehrmann, Kunde & Co.

Per Mikael Jensen har godt nok bebudet, at priserne for gratisavisannoncer skal op fra det "tjekkiske niveau", de er på.

Men det har Torsten Lehrmann svært ved at se bliver konsekvensen af fusionen.

"Metros opkøb af 24timer får først rigtig konsekvenser for markedet, hvis MetroXpress og 24timer lancerer langt lavere priser for at presse Nyhedsavisen. Så længe Nyhedsavisen er på markedet, er situationen ikke særlig ændret," siger Torsten Lehrmann, der er lettere forbløffet over, at de to organisationer har fundet sammen.

Man siger i dag, at de to aviser drives videre som før med separate redaktioner og salg. Den tror Lehrmann ikke på.

"Der er mere i det her. Jeg tror, at dagens udmeldinger er præget af politiske hensyn, fordi der er tale om personale konsekvenser. Det hele giver nemlig bedst mening, hvis man lukker 24timer. Det vil give besparelser og ikke mindst fjerne en aktør."

Man kan sikkert optimere backoffice funktioner, tror Torsten lehrmann. Og udbyde nogle annoncepakker med god dækning.

Langt de fleste omkostninger til gratisavis udgivelse er imidlertid distribution og trykning - ikke det redaktionelle indhold, der vel udgør ca. 10 procent af avisens udgifter. Derfor må den mest effektive trimning bestå af, at man lukker en avis.

"Hvis man lukker 24 timer, stabiliseres priserne sandsynligvis. Men så længe Nyhedsavisen findes, kan konkurrenterne ikke sætte priserne op."

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår