Gratiseksplosion på 13 år

Antallet af gratis dagblade i Europa er vokset med mere end 6000 procent siden 1995.
MediaWatch
Antallet af gratis dagblade i Europa er vokset med mere end 6000 procent siden 1995.

Dengang var der ifølge den hollandske avisforsker Piet Bakker to gratistitler i Europa. I dag - 13 år senere - er tallet oppe på 125.

I USA har væksten været knap så høj omend også ganske imponerende. På den anden side af dammen er man gået fra 12 titler i 1995 til 50 i dag, hvor der udgives gratisaviser i 19 stater.

Herhjemme skiller vi os først og fremmest ud med forsøget på husstandsomdelingen af aviserne, men Danmark er også blandt de lande, hvor gratisaviserne har sat sig på den højeste markedsandel, fortæller Piet Bakker.

"Danmark er i top fire i Europa, når man ser på gratisavisernes share. Èt af de fire lande, hvor mere end 50 procent af oplaget på hverdage er gratis. De andre er Island, Spanien og Portugal, mens Italien og Schweiz er tæt på 50 procent," siger Piet Bakker.
Noget kunne dog tyde på, at de 50 procent er en magisk grænse, som gratisaviserne har svært ved at holde sig over i længden.
"Både i Danmark og i Spanien er gratisoplaget faldet en smule, det har vi også set i andre markeder, hvor gratisaviserne står stærkt. De eksisterende titler har problemer med at fastholde deres høje oplag, og væksten kommer udelukkende fra lanceringen af nye titler," siger Piet Bakker.

Mange branchefolk mener, at gratisaviserne som forretningskoncept stadig ikke for alvor har bevist deres levedygtighed. Metro International har for eksempel haft svært ved at stabilisere en fornuftig bundlinje. Og blandt de fire landsdækkende gratisaviser i Danmark har kun MetroXpress formået at tjene penge.
"Men hvis Danmark ikke havde haft aviskrigen, ville både Urban og MetroXpress være profitable, og Nyhedsavisen ville klare sig langt bedre. Ser man på Metro har de problemer på nogle markeder - Spanien og USA - mens de klarer sig temmeligt godt andre steder, og normalt vil man jo ikke forvente, at en avis giver overskud inden for tre til fem år. Mange betalingsaviser har tabt penge i længere tid end det, og nogle af dem taber stadig penge," siger Piet Bakker.

Når det gælder vækst ser det ud til, at toppen er nået for gratisaviserne over det meste af Europa.
"Du kan ikke være profitabel, med mindre du er markedsleder eller nummer to, så alle kæmper om at nå den position eller forsøger at finde en niche: Finans, eftermiddag, lørdag, husstandslevering. Ekspansionen er slut, fordi alle de større markeder nu er dækket med undtagelse af Tyskland," siger Piet Bakker.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu