Her er de mest populære nyheder

Paris Hilton, krige og præsident George Bush er nogle af de emner nyhedslæserne i 2007 ikke kunne komme udenom.
Tine Brødegaard Hansen

Paris Hilton, krige og præsident George Bush er nogle af de emner nyhedslæserne i 2007 ikke kunne komme udenom.

Influence Communication er en canadisk medieanalysevirksomhed, der på konferencen Digital News Affairs offentliggjorde hvilke nyheder og nyhedstrends der dominerede i 2007.

33 pct af top ti nyhederne på verdensplan stammer fra Nordamerika, 21 pct. fra Europa. Her kommer listen over de ti største nyheder i 2007:

1: Irak-krigen.
2: Præsidentkandidaternes valgkamp i USA
3: Irans mulige udvikling af atomkraft
4: Krigen i Afghanistan
5: Tony Blairs afgang
6: Virginia Tech-tragedien hvor en studerende gik amok og dræbte 32 personer.
7: Harry Potter filmen
8: Præsidentvalget i Frankrig
9: G8 topmødet i Tyskland
10: Diskussioner vedrørende henrettelsen af Saddam Hussein

De to mest omtalte politiske ledere i verden var i 2007 præsident George Bush og præsiden Nicolas Sarkozy. Sarkozy var endvidere den mest omtalte politiske leder i de første to måneder af 2008, ikke på grund af hans politiske synspunkter, men på grund af hans privatliv, særligt som følge af sit ægteskab med Carla Bruni.

Men den mest omtalte person i 2007, hvis man regner politiske ledere fra var Paris Hilton. I de første to måneder af 2008 har hun måtte vige pladsen for Britney Spears.

Trends der dominerer nyhedsdækningen er:
Nyhederne får stadigt kortere 'liv'. 85 pct. lever kun en enkelt dag. 'Infotainment' der kombinerer nyhedsoplysning med underholdning. 'Peoplization' der i stigende grad betyder at nyhedshistorier er personbåret. 'Democratization' der betyder at nyheder via internettet i stigende grad deles, kommenteres og præges af aktiv deltagelse.

Nyhedsbrugerene er ifølge undersøgelsen generelt blevet mindre loyale over for hvilke nyhedskilder de benytter, de er blevet mere aktivt opsøgende frem for passive modtagere af nyheder og søger ikke alene information, men måder at deltage i diskussioner om nyheder og at påvirke nyhederne med egne vinkler og synspunkter.

Til grund for undersøgelsens konklusioner er Influence Communications indsamling af 632 mio. nyheder fra tv, radio, aviser og internet i 120 lande og på 22 sprog.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu