Norsk mediekoncern har skåret over 100 stillinger væk

Amedia reducerede sidste år sin medarbejderstab med omkring 130. Forretningsmæssigt er indeværende år startet på et højere niveau end sidste år, fortæller koncernchef.
Amedia udgiver mere end 100 medier i Norge. | Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix
Amedia udgiver mere end 100 medier i Norge. | Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix

Den norske mediekoncern Amedia, der udgiver mere end 100 lokalmedier, skar dybt i bemandingen sidste år som konsekvens af markedsmodgang.

Det fortæller koncernchef Anders Opdahl i et interview med mediet Kampanje.

”Vi har skåret ned på bemandingen og fjernet betydelige omkostninger. Det gælder også redaktionelt,” siger koncernchefen til Kampanje.

Mediekoncernen har ikke et samlet tal på besparelserne, men Amedia slankede organisationen med omkring 130 stillinger sidste år. Amedia har omkring 1900 ansatte.

Anledningen til Kampanje-interviewet er Amedias årsregnskab for 2023, som viste, at selskabet opnåede et driftsresultat på 287 mio. norske kr. og em omsætning på 4,109 mia. norske kr. I danske kroner svarer beløbene til en omsætning på lidt under 2,7 mia. kr. og et driftsresultat på omkring 188,5 mio. kr.

I 2022 havde Amedia en omsætning 4,03 mia. norske kr. og et driftsresultat på 370 mio. norske kr.

Selskabet oplevede omkostningsstigninger og faldende annonceindtægter, hvilket ligeledes har udfordret danske avisforretninger.

Anders Opdahl fortæller til Kampanje, at 2024 er startet godt, og at selskabet ligger på ”et højere niveau” end i 2023 indtil videre. Selskabet venter en omsætning på et nogenlunde stabilt niveau i forhold til sidste år og et driftsoverskud på cirka 400 mio. norske kr.

Amedias store titler tæller bl.a. Nordlys, Bergensavisen, Telemarksavisa og Avisa Olso.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu