Ny formand i Jyllands-Postens Fond står for købmandstilgang, journalistisk tæft og digitalt fokus

Den nye formand har titler som reporter, vært, selvstændig, chefredaktør og magasindirektør på cv’et. 
Den nye formand for Jyllands-Postens Fond var i knap ti år chef i Egmonts magasinforretning. | Foto: Les Kaner
Den nye formand for Jyllands-Postens Fond var i knap ti år chef i Egmonts magasinforretning. | Foto: Les Kaner

Der gik 30 år mellem Tina Nikolaisens begyndelse som journalistpraktikant på Jyllands-Posten i 1993 til hun blev en del af bestyrelsen i Jyllands-Postens Fond.

Hendes erfaring ville især komme avisens arbejde med digitalisering til gode, fortalte hun ved sin indtrædelse i bestyrelsen, som hun netop er blevet udnævnt til formand for.

”Jyllands-Posten står for kvalitetsjournalistik og en klippefast tro på mediernes frihed og uafhængighed. Jeg glæder mig rigtig meget til at bidrage med min viden og erfaring med at tackle de udfordringer og muligheder, som digitaliseringen indebærer for medierne,” sagde hun ved sin tiltrædelse i fjor

Netop arbejdet med at bringe en traditions printudgivelse ind i en digital virkelighed, var også en stor del af hendes virke som direktør i Egmont-koncernens magasinforretning, der bl.a. tæller Alt for damerne, Eurowoman, Euroman og Gastro.

Siden Tina Nikolaisens indtræden i bestyrelsen i Jyllands-Postens Fond for godt et år siden, har der imidlertid også været mange andre emner på dagsordenen end digitalisering. 

I slutningen af maj stoppede Jørgen Ejbøl som bestyrelsesformand for fonden. Det skete efter en række sager, der har skabt stor opmærksomhed om fondens arbejde, og som også har ført til, at Erhvervsstyrelsen har afkrævet fonden en redegørelse. 

Et arbejde, som Tina Nikolaisen nu håber at skabe ro om, fortalte hun i går, tirsdag, til MediaWatch.

”Det er mærkesag for bestyrelsen, at vi ser på, hvordan vi kan gøre det bedre fremadrettet. Det er åbenlyst, at det er særdeles vigtigt i lyset af den debat, der har været,” lød det fra den nye formand om planerne for at sætte spot på bedre governance i bestyrelsen. 

Opgaven er at ruske op i læserne

Tina Nikolaisen begyndte som nævnt sit arbejdsliv som praktikant på Jyllands-Posten i 1993. Efter hun afsluttede sin uddannelse på Journalisthøjskolen, arbejde hun som reporter på avisen, inden hun tog hun en master i journalistik i Washington D.C. 

Efter et par år i udlandet som freelancer og ansat ved CBS News skiftede hun i 2001 til TV 2, hvor hun i en årrække var ansat som reporter og vært bl.a. på Nyhederne og Go’ Morgen Danmark, hvor hun bl.a. dannede makkerpar med Ole Stephensen.

I 2006 blev hun vært på forbrugerprogrammet Basta, som blev produceret af Skandinavisk Film Kompagni til TV 2. Men i 2010 rykkede hun atter videre, kort tid efter at produktionsselskabet Monday Media havde overtaget Skandinavisk Film Kompagni.

Tina Nikolaisen under sin tid som vært på forbrugerprogrammet Basta. | Foto: Jens Dresling
Tina Nikolaisen under sin tid som vært på forbrugerprogrammet Basta. | Foto: Jens Dresling
Efter et par år som selvstændig med eget produktionsselskab, fik hun sit første chefjob, da hun i 2013 blev ansat som chefredaktør på det Egmont-ejede ugemagasin Alt for damerne. 

I sit tiltrædelsesinterview fortalte hun om sine planer om at ”ruske op” i det gamle dameblad. Her henviste hun bl.a. til en historie om den ikoniske Washington Post-redaktør Ben Bradlee, hvis ambition dét var, at læseren tænkte ’holy shit’, når de tog dagens avis i hænderne. 

”For det værste, der kan ske for journalistikken og for medierne, er, hvis de bliver forudsigelige og kedelige. Det må være vores opgave at ruske lidt i læserne, præsentere dem for noget, de ikke vidste, og i det hele taget sætte noget på spil,” fortalte hun om sit blik på journalistikken. 

Kommercielle evner og dygtigt lederskab

Det var især de mange forandringer i branchen, der overraskede hende, da hun satte sig i chefstolen, fortalte hun mange år senere, i 2021, i en artikel om lederskab til Dansk Erhverv

”Det her er en branche, hvor du hele tiden skal tænke nyt og holde brandet relevant. Jeg har kun været med i en tid, hvor vi er udfordret på den front,” fortalte hun.

Hun vurderede i artiklen over for Dansk Erhverv, at medarbejderstaben i magasinforretningen var blevet halveret i hendes tid.

Tina Nikolaisen fik to år inde i sin tid som chefredaktør for Alt for damerne en ny titel oveni hatten, da hun blev forfremmet til magasinchef for Egmont Publishing og dermed ansvarlig for alle koncernens magasintitler, som Euroman, Eurowoman og Gastro. 

”Hun besidder stor redaktionel indsigt og masser af journalistisk tæft, som er kombineret med stærke kommercielle evner og et dygtigt lederskab, hvilket gør hende til det oplagte valg som både fortsættende chefredaktør og magasinchef,” udtalte daværende adm. direktør for Egmont Publishing Danmark, Klaus Høeg-Hagensen, ved den lejlighed.

I artiklen til Dansk Erhverv fortalte Tina Nikolaisen desuden, at hendes ledelsesstil består af en oprigtig interesse for mennesker tilsat en indre købmand. 

”Jeg er halvt jyde og er vokset op med en far, der købte en hestetrailer i den blå avis, selvom vi ikke ejede nogen heste. Så solgte han den for 5.000 kroner den følgende dag. Det krydsfelt, tror jeg, folk lægger mærke til. At jeg har oprigtig interesse for mennesker, men også har en købmandstilgang. Jeg er god til at sælge varer og ideer,” fortalte hun brancheorganisationen i 2021. 

I kontakt med læserne på flere måder end tidligere

Som chef for Egmont magasinforretning har hun været med til at styre forretningen over på de nye digitale platforme, samtidig med at koncernen har bevaret sine udgivelser på print. 

I 2018 kunne MediaWatch ellers bringe en artikel, der viste, at landets magasiner havde mistet mange læsere på print. Men Tina Nikolaisen understregede, at Egmonts magasiner var i kontakt med flere læsere end nogensinde på grund af den digitale udvikling. 

”Vi fortsætter vores fokus på at lave det bedste indhold og til de platforme, hvor det giver bedst mening for læserne. Vi har på tværs af titler øget vores produktion af både video og podcast, hvilket betyder, at vi er i kontakt med medieforbrugerne på nye måder end tidligere,” fortalte hun bl.a. til MediaWatch. 

I 2020 stoppede Tina Nikolaisen som chefredaktør på Alt for damerne for at hellige sig jobbet som magasindirektør for Story House Egmont (som Egmont Publishing skiftede navn til i 2021). 

Men to år senere stoppede hun i koncernen, som hun havde tilbragt knap et årti i. 

De seneste år har hun arbejdet som professionelt bestyrelsesmedlem for SOS Børnebyerne og Egmont-selskaberne Unique Models og Nicehair. Og i fjor blev hun altså en del af bestyrelsen for ejerfonden af den avis, hvor hendes arbejdsliv begyndte for 30 år siden. 

De øvrige medlemmer af bestyrelsen er Per Mikael Jensen (næstformand), Jens Bruun og Jeanette Varberg.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu