Lokalmedier i fælles opråb: Politisk nøl kan koste medier livet

Avishusene frygter for konsekvenserne, hvis den nuværende medieaftale med en pulje til lokale ugeaviser og en omlægning af produktionsstøtten ikke når at blive implementeret grundet et kommende folketingsvalg.
Foto: PR/ Det Nordjyske Mediehus, Sjællandske Medier, Jysk Fynske Medier og Mediehuset Herning Folkeblad (sammensat af MediaWatch)
Foto: PR/ Det Nordjyske Mediehus, Sjællandske Medier, Jysk Fynske Medier og Mediehuset Herning Folkeblad (sammensat af MediaWatch)

Det er dybt kritisabelt og potentielt katastrofalt, at puljen til at styrke de lokale ugeaviser og en omfordeling af produktionsstøtten til fordel for lokale og regionale medier, som blev vedtaget i forårets medieaftale, ikke ser ud til at blive gennemført.

Sådan skriver samtlige af landets lokale og regionale avishuse i en fælles kronik, som mandag er blevet bragt på tværs af mediernes sites.

Kritikken går på, at skiftende flertal i Folketinget har været enige om at øge støtten til de lokale mediehuse, men at det endnu ikke er blevet implementeret. Det skyldes, at store dele af den tidligere borgerlige regerings medieaftale aldrig blev til noget, før magten skiftede, og nu frygter mediehusene, at et kommende valg vil betyde, at heller ikke den nuværende medieaftale når at blive implementeret.

Skifter flertallet efter et kommende valg, har flere af de borgerlige partier varslet, at de vil skrotte den nuværende medieaftale.

”Det er en frustrerende situation at være i. Samtlige af Folketingets partier er enige om, at de lokale- og regionale medier har en stor betydning for vores danske demokrati, og det vil man gerne støtte op om. Men nu ser vi ind i, at der sandsynligvis for anden gang bliver sat en stopper for det,” siger Alex Nielsen, som er adm. direktør og ansv. chefredaktør i Mediehusene Midtjylland og medunderskriver på kronikken, til MediaWatch.

Udover Alex Nielsen er kronikken underskrevet af adm. direktører i mediehusene Bornholms Tidende, Jysk Fynske Medier, Sjællandske Medier, Lolland-Falsters Folketidende, Flensborg Avis, Det Nordjyske Mediehus samt af Tine Johansen, formand for Dansk Journalistforbund, Gwyn Nissen, chefredaktør for Der Nordschleswiger, og en række tillidsrepræsentanter på lokalaviserne.

Stigende omkostningspres

I den nuværende økonomiske situation presses mediehusene af øget inflation og kraftigt stigende produktionsomkostninger samt en tilbageholdenhed fra annoncører og et fald i antallet af abonnenter.

Derfor haster det med politisk handling, hvis mediehusene skal undgå at dreje nøglen om eller gennemgå omfattende sparerunder med afskedigelser til følge, lyder det fra lokalmedierne i kronikken.

De dystre scenarier bunder ifølge Alex Nielsen i, at de provinsbaserede mediehuse mistede en del af sin robusthed, efter selskaber som Google og Facebook har støvsuget store dele af annonceindtægterne. Ifølge en rapport fra Danske Medier stod de to internationale techselskaber for 47 pct. af den totale digitale annonceomsætning i 2021.

Dertil kommer den nuværende økonomiske opbremsning kombineret med stigende priser på særligt papir og energi.

”Vi bliver ramt på rigtig mange negative parametre. Det er ikke kun et spørgsmål om lige nu, det handler om at etablere et stærkt fundament for det lokale demokrati med stærke lokalmedier, som er tæt på borgerne og de lokale beslutninger, siger Alex Nielsen.

”Hvis ikke det bliver understøttet politisk, så bliver en del af de journalistiske arbejdspladser på tværs af de lokale mediehuse svære at bevare, og det vil udfordre det lokale demokrati,” siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu