Nordjyske-boss: Lokalmedier skal selv tage ansvar for digital omstilling

Foruden behovet for politisk indgriben for at forhindre nyhedsørkener, er det også de små lokal- og regionalmediers egen opgave at overleve ved at tilpasse sig den nye, digitale virkelighed, mener chefredaktør i Det Nordjyske Mediehus.
Foto: Stine Bidstrup/ERH
Foto: Stine Bidstrup/ERH

Mens politikerne bør tilgodese lokal- og regionalmedier med højere økonomisk støtte og strengere reguleing af techkoncerner for at undgå såkaldte nyhedsørkener, må medierne også selv sørge for at omlægge deres forretning i tråd med brugernes nye behov. Sådan lyder det fra Karl Erik Stougaard, chefredaktør for Det Nordjyske Mediehus, i et debatindlæg på Altinget.

En stor del af den opgave ligger ifølge chefredaktøren i at analysere kundernes behov for digitale formater og nicheudgivelser inden for fx erhvervsstof, der har særlig relevans i lokalområdet.

"Som lokale og regionale medier kommer vi kun i kontakt med de nye målgrupper, hvis vi forstår deres behov og forventninger til os," skriver Karl Erik Stougaard i Altinget.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu