Lektor: Nye lokalmedier i Jylland peger i retning af ny aviskrig

JP Lokals indryk i fire jyske byer har lagt mediehuset i direkte konkurrence med flere af Jysk Fynske Mediers lokale dagblade. Lektor ser elementer af aviskrig i rykket.
Foto: DMJX
Foto: DMJX

Flere mediehuse har de seneste måneder etableret sig med nye lokalmedier, bl.a. har JP/Politikens Hus lanceret fire digitale, jyske medier under fanen JP Lokal i byer, hvor Jysk Fynske Medier allerede har etablerede dagblade. I Politiken vurderer lektor Lars Kabel, DMJX, at der er uden tvivl "et element af aviskrig" i manøvren.

"Når Jyllands-Posten og Jysk Fynske går i flæsket på hinanden, handler det simpelthen også om markedsandele. De vil se, om de kan konkurrere sig til nogle højere markedsandele, de ikke kan opnå på det nationale marked," siger Lars Kabel til avisen.

Han får opbakning fra forsker og professor i medieledelse ved CBS, Anker Brink Lund, der mener, at Jyllands-Postens udvidelse i det jyske er for at markere sig som et alternativ til lokalaviserne og vinde noget af markedet, der bliver ledigt, når ugeaviserne lukker ned.

JP/Politikens Hus er ikke den eneste koncern, der har udvidet på lokalfronten.

Berlingske Media har i regi af B.T. åbnet redaktioner i de fire store byer i Danmark, ligesom Jysk Fynske Medier i begyndelsen har året satte strøm til sin plan om digitale, abonnementsfinansierede medier i flere jyske byer.

Og senest - i den anden del af landet - har Sjællandske Medier sat sig tungere på det sjællandske ugeavismarked med opkøbet af fem lokale udgivelser i området omkring København.

Medieforsker: Lokalsatsning fra Jyllands-Posten kan sætte pres på andre lokalaviser 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu