Danske Medier: Tilgang til Pressenævnet kan udfordre finansiering

Nyfunden interesse for Pressenævnet blandt digitale medier kan fremover resultere i stigende arbejdsbyrde for nævnet, siger Danske Medier, som understreger vigtigheden af at følge udviklingen i antallet af klager.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Markant flere digitale medier ønskede i løbet af 2020 at blive tilmeldt Pressenævnet end de foregående år, og derfor kan det blive nødvendigt at genoverveje finansieringen til nævnets sekretariat. Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Danske Medier.

Sidste år ønskede 99 digitale medier at blive tilmeldt Pressenævnet mod 65 i 2019. Stigningen kan ifølge Pressenævnets årsberetning have en sammenhæng med, at et medie skulle være tilmeldt Pressenævnet for at kunne søge kompensation for fald i annonceomsætningen under coronakrisen.

De mange nye tilmeldinger er ikke resulteret i flere klager til nævnet. Men det kan blive en konsekvens, man skal være opmærksom på i fremtiden, lyder det fra Danske Mediers chefjurist, Holger Rosendal:

"Det er jo glædeligt, at de mange nye tilmeldte medier endnu ikke har medført en stigning i antallet af klager. Dog er det vigtigt, at vi følger udviklingen, så Pressenævnets arbejdsbyrde ikke gradvist stiger, alt imens finansieringen forbliver uændret," lyder det i meddelelsen.

Pressenævnet finansieres af Danske Mediers medlemmer, samt TV 2 og DR.

I løbet af 2020 modtog Pressenævnet 158 klager, hvilket var et fald i forhold til 2019, hvor der kom 201 klager over tilmeldte medier.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu