Annoncefaldet fortsatte hen over sommeren for norsk mediehus

Coronakrisen præger fortsat annoncemarkedet i Norge, hvor selskabet bag Dagens Næringsliv måtte konstatere fortsat fald i årets tredje kvartal.
Foto: Screenshot
Foto: Screenshot

Det norske medieselskab NHST Media Group, der bl.a. står bag erhvervsmediet Dagens Næringsliv, kæmpede også hen over sommeren med at skrabe særligt annonceindtægter sammen. Det viser selskabets regnskab for årets tredje kvartal.

I alt omsatte selskabet for 255,5 mio. norske kr. svarende til knap 175 mio. kr. Det var 11 pct. mindre end samme periode sidste år. Det er særligt annonceomsætningen, der volder problemer. De faldt med over 30 pct. i forhold til tredje kvartal sidste år.

Faldet i tredje kvartal følger efter annoncefald tidligere på året som følge af coronakrisen. Hvis man ser på alle ni måneder af 2020, som NHST Media Group har aflagt regnskab for, er faldet i annonceomsætningen på 33,6 pct.

Salget af abonnementer og løssalgsaviser faldt i tredje kvartal med 7 pct. – dog kun 0,7 pct., hvis man piller Morgenbladet, som NHST Media Group har skilt sig af med siden samme periode sidste år, ud af ligningen. Indholdssalget tegner sig for 80 pct. af selskabets omsætning.

Trods omsætningsfaldet fik NHST Media Group sorte tal på bundlinjen i tredjekvartal. Driftsresultatet landede på 4,7 mio. norske kr. mod et minus på 15 mio. norske kr. i samme periode sidste år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu