Forskere: Mediebranchen har særlige forudsætninger for sexisme

Selvom sexisme og krænkelser kan findes generelt på arbejdsmarkedet, er der forhold i mediebranchen, der særligt inviterer til, at problemerne kan trives, siger forskere til Politiken.
Sofie Linde satte ved Zulu Comedy Galla fornyet fokus på sexisme i mediebranchen. | Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Sofie Linde satte ved Zulu Comedy Galla fornyet fokus på sexisme i mediebranchen. | Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Når mediebranchen i øjeblikket er centrum for debatten om sexisme på arbejdspladsen, handler det ikke om navlepilleri, eller at det kun sker i dén branche. Men branchen har særlige forudsætninger, der kan gøde sexismen, siger fire forskere til Politiken.

"Mediebranchen og den kreative kunstverden er brancher, som er kendetegnet ved, at nogle bliver stjerner og får en ophøjet status. Det er brancher, som mange vil kravle nøgne igennem knust glas for at være med i," siger Bjarke Oxlund, professor mso og institutleder ved antropologi på Københavns Universitet, til Politiken.

Han bakkes op af bl.a. kønsforsker Dorthe Staunæs fra Aarhus Universitet, der uddyber, at sexisme også handler om magtudøvelse, og at den har bedre kår i en branche som mediebranchen, hvor praktikanter og løstansatte ofte er en del af arbejdspladsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu