EU godkender dansk reklameafgift

Udskældt afgift på tryksager er ikke i strid med EUs regler om statsstøtte. Nu kan en række udgivere - måske allerede begyndelsen af 2015- se frem til at skulle betale ekstra for at sende tryksager på gaden.

Vejen ser ud til at være banet for regeringens kontroversielle reklameafgift.

Det står klart, efter EU-kommissionen netop har afsluttet en et år lang juridisk granskning af den foreslående afgift, der rammer en række uadresserede husstandsomdelte reklamer. Man ved endnu ikke, hvornår afgiften kan træde i kraft, men sikkert er det, at flere udgivere af tryksager står foran at skulle betale fire kroner i afgift for hvert kilo papir, de vil have ud i danske postkasser.

Borgerlige klar til nyt slagsmål om reklameafgift

Afgiften blev sat i spil tilbage i 2012, hvor den daværende skatteminister Holger K. Nielsen (SF) med støtte fra Enhedslisten foreslog ordningen som en del af finanslovsforhandlingerne det år.

Foreslaget indeholdt en række lempelser og fritagelser fra afgiften, fordi man ikke ønskede at ramme eksempelvis lokale ugeaviser og telefonbøger, og netop det har været genstand for EU-kommissionens undersøgelse. Kritikere mente nemlig, at ordningen kunne komme til at være som en indirekte statsstøtte til de tryksager, som var omfattet af lempelserne.

Fynske Medier opruster på tryksager

Derfor har EU undersøgt, om følgende medier kan fritages fra afgiften:

  • reklamematerialer for foreninger, der er omfattet af den danske folkeoplysningslov,
  • ugeaviser med mindst 25 % redaktionelt indhold og
  • telefonbøger med mindst 60 % redaktionelt indhold.

Hvad angår foldere, pjecer og papir fra foreninger, der er omfattet af folkeoplysningsloven, mener Kommisionen ikke, at der kan være tale om statsstøtte, fordi reglerne ikke påvirker samhandlen i EU. Videre konkluderer man, at fritagelsen for ugeaviser og telefonbøger rent faktisk er statsstøtte, men på grund af indholdets overordnede relevans for modtagerne, så må den danske stat gerne favorisere udgivelserne.

"Støttens positive virkning opvejer derfor enhver potentiel konkurrencefordrejning, der måtte blive udløst af den pågældende afgiftsfritagelse, i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler," som det hedder.

Ingen reklameafgift før til sommer

En afgiftsnedsættelse til to kroner per kilo kommer til at gælde for tryksager, der har gjort sig fortjent til EUs Miljømærke.

Ifølge Danske Medier har regeringen tilkendegivet, at man vil rulle afgiften ud i begyndelsen af 2015.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også