MW-læsere: Apps viser vejen

Næsten helt uden konkurrence udnævner MediaWatch-læserne ’apps’ til årets vigtigste buzzword.

Per Fanefjord Laursen

Årets allestedsnærværende buzzword var naturligvis ’apps’. Det mente hele 53 procent af MediaWatch-læserne.

Apps ses som grundingrediensen i en rivende mobil medieudvikling, som medierne ønsker at være med på. Der drømmes om utallige af muligheder for nye og attraktive produkter, som – måske – vil føre til nye og brugbare forretningsmodeller – læs digitale betalingsprodukter.

Hos JP/Politiken har man nu aldrig opfattet apps som mediernes redningskrans, eller haft ambitioner om at udspy hundredvis af apps om året, understregede direktør Stig Ørskov, JP/Politikens hus, sidst på året.

“De første erfaringer viser, at mange brugere er glade for at få indholdet serveret i apps – og de er oven i købet villige til at betale for indholdet. Men markedet er ikke voldsomt stort, og det er ikke ukompliceret at samarbejde med Apple. ….(det) bliver ikke lettere af, at de to statsmedier DR og TV 2 underminerer de frie mediers muligheder ved at udsende strømme af gratis apps,” siger han.

Når forretningsmodellen ikke er et problem, er aps et brillant medieværktøj. DR har netop meddelt, at 20 procent af DR's nyhedshistorier online bliver læst fra DR's nyhedsapp til Smartphonens.

Buzzword topstatus er dog ingen garanti for, at træerne vokser ind i himlen. Mod slutningen af året lød der også en vis erkendelse af, at apps var rigeligt hypet.

“Apps har - i branchen som helhed - ikke været den kommercielle succes, som alle havde håbet på. Det har været skuffende i en tid, hvor vi alle arbejder på nye indtjeningsområder,” sagde ansvarshavende chefredaktør på B.T. Olav Skaaning Andersen til MediaWatch.

Mobilen som rigtig medieplatform
’Smartphone’ er det buzzword, der bedst tegner 2011, mente 11 procent af MediaWatch-læsere.

Mobilen som medieplatform blev for alvor en realitet i 2011. Brugen af smartphones til andet end telefoni strækker ‘mediedøgnet’ endnu længere en pc. Det afslørede nye data fra analysevirksomheden Wilke, der måler det faktiske smartphone forbrug.

Der ligger en smartphone i 28 procent af danskernes lommer, (50 procent hos 15-30 årige), og de anvendes fra tidlig morgen til overraskende sent på aftenen, hvor medie-applikationerne overtager forbruget.

Almindelig samtale fylder midt på dagen, men ud på aften er det brugen af apps, der tager over og fortsætter til efter kl. 23.00. Ikke blot læsning af mails eller rene tekstnyheder, men et forbrug af meget forskellige tilbud, - fra YouTube-klip, diverse musikafspillere og spil, men i mindre grad Facebook, m.fl.

Flere gear
Afløseren til alle hjemmesiders modersprog, HTML fra 1997, er ’HTML5’, som 10 procent mener, er det buzzword, der sætter agendaen for 2012.

Den opkoblede del af medieverdenen retter blikket mod HTML5 – en frembrusende web-teknologi, som både Apple og Google ser store muligheder med, og som kan være en alternativ bærer af web-indhold til de mange håndholdte enheder.

Den kommende HTML5 standard lover websites, der kører video, animationer og interaktive features uden brug af eksempelvis Flash eller DirectX. Eller med andre ord: Motoren har fået flere gear, og alt det lækre interiør kommer nu som standardudstyr.

Se resultaterne af de øvrige MW-afstemninger her:

Årets mediehistorie
Årets jobhop
Årets nyskabelse

- PFL

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også