OMD: MTV-show kun 20 mio. værd i omtale

MediaWatch

Medieomtalen i forbindelse med MTV European Music Awards i København er 15 gange mindre end påstået, mener vurderer OMD. Alene tv-omtalen af det store show i Bella Centeret og på Rådhuspladsen skulle ifølge turistorganisationen Wonderful Copenhagen være 291 mio. kr. værd. Samlet set anslår turistorganisationen medieomtalen til at være 351 mio. kr. værd. Men det ligner ét stort luftkastel, siger direktør Thomas Bertelsen fra Danmarks største mediabureau OMD. For nylig kom det frem, at Wonderful Copenhagen i en pressemeddelelse anslog seertallet til 465 millioner. Men i organisationens egen evaluering af værtskabet står der, at mindst 24 millioner - eller måske et sted mellem 57 og 100 millioner - har set showet. Overfor Nyhedsavisen indrømmede organisationen efterfølgende, at man ikke havde oplyst om, at den halve milliard seere var potentielle seere. OMD-direktør Thomas Bertelsen mener ikke, at tv-omtalen har været mere end 20 millioner kr. værd, når man indregner et meget optimistisk seertal og de enorme rabatter, som ikke mindst MTV's egne kanaler giver annoncørerne. Efter en gennemregning af rapporten fra Wonderful Copenhagen siger Thomas Bertelsen til Nyhedsavisen, at han ikke ville råde sine kunder til at betale mere end 20 mio. kr. for medieomtalen. Heller ikke direktør Peter Ottesen fra konkurrenten Mediabroker mener, at omtalen er meget mere værd. Han tvivler på, at MTV-showet overhovedet har markedsført København. Det handlede om showet og ikke om København. Det er Carat Insight, der har lavet analysen for Wonderful Copenhagen. Her vil man ikke kommentere på konkurrenternes mindre positive vurderinger

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også