Der er klart tale om ulovlig sponsorering, siger mediejurist Oluf Jørgensen til fagbladet Journalisten, der udkommer i dag. Han har vurderet det salgsmateriale, som TV 2 News sender ud til store firmaer. Og det er ganske tydeligt, at der gives penge med henblik på at fremme firmaets navn, logo og image, siger han til bladet. I materialet står der bl.a., at annoncører eller partnere opfordres til "at benytte TV 2 News i egen markedsføring inden for nærmere definerede rammer", og at firmaerne får "medejerskab af et nyhedsunivers". TV 2 News udbyder fem partnerskaber af fem mio. kr. stykket. Partnerne skal så dele 50 procent af annoncepladsen på den nye tv-kanal. Direktør for TV 2 Per Mikael Jensen mener ikke annoncering og redaktionelt indhold bliver blandet sammen. To af partnerskabspakkerne var afsat inden nyhedskanalen gik i luften den 1. december, og det forventes, at de sidste tre pakker bliver solgt inden 14 dage.
Mediejurist: TV 2 News i ulovlige sponsoraftaler
MediaWatch