Google-indtjening kan være gambling

MediaWatch

I takt med at selskabet går mod sin børsnotering viser en række analytikere bekymring for, at selskabets indtjening i det store og hele er baseret på en kilde.

Google følger med den nuværende march mod børsen i hælene på mange andre internet-selskaber - især inden dotcom-boblen brast.

Google tjener sine penge på den såkaldte 'betalte søgning's-service, der præsenterer annoncer, når brugere søger på bestemte keywords.

Annoncører opdagede hurtigt, at det var et must, hvis man ville ses på nettet.

Faktisk er formen blevet så afgørende, at nogle firmaers eksistens afhænger af, hvordan deres annoncer står i Google.

Der kører imidlertid en række retssager mod Google fra blandt andet det franske forsikringsselskab AXA, hvor selskabet hævder, at Google bruger deres varemærke til annoncering.

Taber Google disse retssager, kan det give selskabet problemer – ikke mindst, fordi selskabet er så afhængig af netop denne annonceform.

95 procent af Googles indtjening på 961,8 millioner dollar eller 5,9 milliarder kroner stammer fra den nye annoncering.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også