En test, som Facebook i øjeblikket ruller ud i seks lande, har skåret store dele af mediers interaktioner væk. Det skriver Adweek.
Testen går ud på, at Facebook har delt det traditionelle nyhedsfeed op i to dele. I det klassiske nyhedsfeed vises annoncer og opslag fra venner til brugerne. I et separat feed vises opslag fra de sider, som brugerne synes godt om og følger - herunder nyhedsmedier. Facebook tester det todelte nyhedsfeed i Sri Lanka, Bolivia, Slovakiet, Serbien, Guatemala og Cambodja.
I Slovakiet har testen betydet, at de 60 største slovakiske medier på Facebook har fået skåret op til 75 pct. af interaktioner såsom likes, kommentarer og delinger af sine opslag. Det skriver den tjekkiske journalist Filip Struhárik i et blogindlæg.
Facebook bedyrer, at det for nuværende ikke er tanken at rulle det todelte nyhedsfeed ud bredt.
"Vi lytter altid til vores fællesskab om måder, hvorpå vi kan forbedre nyhedsfeedet. Folk fortæller os, at de vil have en nemmere måde at se opslag fra venner og familie på. Vi tester at have et dedikeret miljø, hvor folk kan følge med i, hvad venner og familie laver, og et andet separat miljø kaldet "Explore" med opslag fra sider (såsom medier, red.)," skriver Facebook i et blogindlæg.
Facebook skriver videre, at der ikke er planer om at teste funktionen i andre end de seks lande, ligesom det heller ikke er planen at opkræve penge fra sider for at figurere i de to nyhedsfeeds.