Det sociale netværk Facebook overraskede analytikerne positivt, da koncernens regnskab for andet kvartal blev offentliggjort efter amerikansk børstid onsdag.
Omsætningen løb op i 9,32 mia. dollar (59,5 mia. dkk.) mod den ventede omsætning på 9,2 mia. dollar (58,8 mia. dkk.), mens overskuddet satte ny rekord på 3,89 mia. dollar (24,8 mia. dkk.) - en vækst på 71 pct. i forhold til samme kvartal sidste år.
Vigtigst var dog, at indtægterne fra mobilreklamer steg til 8 mia. dollar (51,1 mia. dkk.). Mobilreklamer er selskabets største indtægtskilde, og analytikere havde forventet en omsætning på 7,7 mia. dollar (49,2 mia. dkk.) på den konto.
Den seneste tid har flere analysehuse peget på, at Facebooks markante vækst forventes at stilne af, eftersom Facebooks ledelse har meldt ud over for investorerne, at den ikke er interesseret i at klistre flere reklamer ind i brugernes nyhedsfeed, hvilket er hvor det sociale medies vækstspring de seneste år bl.a. er kommet fra.
Også antallet af Facebook-brugere på månedlig basis viste sig at overgå forventningerne med 2,01 mia. brugere mod de ventede 1,98 mia.
I et forsøg på at hente ny vækst på reklamemarkedet har Facebook for få uger siden meddelt, at der snart vil begynde at optræde reklamer i sin beskedtjeneste Messenger. Konceptet er allerede testet i flere lande, heriblandt Australien, og en global udrulning er undervejs, der på potentielt vil nå ud til de 1,2 mia. månedlige brugere af beskedtjenesten.
Facebook genererede et overskud på 1,32 dollar per aktie i andet kvartal af 2017. Analytikerne havde ventet en gevinst på 1,13 dollar per aktie ifølge Bloomberg News' prognosegennemsnit.
Aktien steg 3,3 pct. i eftermarkedet efter et plus på 0,2 pct. i den ordinære handel.