Lukning af portaler signalerer farvel til traditionelt rubrikmarked

Med lukningen af Jobzonen og Bilzonen lukker ejerne en dør til det brede rubrikmarked. Det er blevet sværere at være lille spiller, med mindre man har en niche, mener konkurrent.

Der bliver to portaler mindre at trawle igennem næste år for folk med appetit på et nyt job eller billister på jagt efter et tilbud på en brugt bil.

I sidste uge meddelte JP/Politikens Hus, at koncernens jobportal, Jobzonen, lukker efter flere år med haltende resultater. Siden er det kommet frem, at der også er sat lukkedato på Bilzonen, som JP/Poltikens Hus sammen med Berlingske Media og TV 2 har drevet i mere end 10 år, men samlet set med tab.

Lukningerne signalerer et farvel til det brede rubrikmarked, som de traditionelle mediehuse en gang sad tungt på og kunne fylde store printtillæg med, men som er sivet til nye digitale spillere. 

I stedet vil JP/Politikens Hus vende retur til tiden før Jobzonen og bevare et ben på stillingsmarkedet, som i stedet skal være knyttet til dagbladene Jyllands-Posten og Politiken.

"Vi lukker ikke selskabet, men udfaser Jobzonen som brand. Vi forlader samtidig den lidt gammeldags databasetilgang og tilpasser organisationen til et nyt fokus, der handler om at understøtte de jobmarkeder, hvor vores titler er stærke," skriver Dorthe Bjerregaard-Knudsen, driftsdirektør i JP/Politikens Hus.

Hjemmeside lukkes

Hun uddyber, at Jobzonens hjemmeside lukker årsskiftet, og at medarbejderne i "den relativt lille enhed" enten stopper eller omplaceres. 

JP/Politikens Hus vil i stedet for satse på at tilbyde virksomhederne bedre og mere målrettet kontakt med de passivt jobsøgende, der ikke bruger tid på at gennemsøge stillingsannoncer i databaserne, men måske kan fristes af et jobopslag, hvis de bliver eksponeret for det andre steder - f.eks. når de læser nyheder.

"Med den nye satsning griber vi den udvikling, der er i markedet. Virksomhedernes behov for at nå de passivt jobsøgende er steget i takt med, at arbejdsløsheden er faldet. Det bliver sværere og sværere for virksomhederne at nå de rigtige ansøgere ved at bruge de traditionelle jobdatabaser."

I modsætning til Jobzonen har markedslederen Jobindex ikke haft svært ved at generere millionoverskud på jobdatabasemarkedet. Kaare Danielsen, adm. direktør og ejer af Jobindex, der også driver Stepstone og IT Jobbank og Ingeniørens Jobbase, tror dog ikke, det får store konsekvenser for Jobindex, at Jobzonen forsvinder.

Han ser lukningen af begge "zoner" som en del af en generel tendens, hvor det bliver stadigt sværere at være "David" på nettet over for "Goliath". 

"Det er tydeligt, at de små jobdatabaser har det svært. Det gælder ikke bare Jobzonen, det gælder også andre. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi har lidt udfordringer i Stepstone, mens det går bedre med IT Jobbank og Ingeniørens Jobbank, fordi det er nemmere at være en niche. Men på det brede marked er der nok kun plads til en spiller, og så er der plads til nogle nicher ved siden af," siger Kaare Danielsen.

De store bliver større

Han mener ikke, at markedet har ændret sig. Det handler mere om, at der igennem lang tid har været en generel "koncentrationstendens", der nu får konsekvenser, siger han. Lukningen af bilportalen Bilzonen er et udtryk for samme tendens.

"Historien er den samme, nemlig at vi har at gøre med markedspladser, hvor der er netværkseffekter, fordi brugerne gerne vil være der, hvor der er flest annoncer, og annoncørerne vil være der, hvor der er flest brugere. Det skaber en tendens til, at den, der er størst, bliver større, og det betyder at det er meget nemmere at være nummer et end nummer to eller tre," siger Kaare Danielsen.

Han peger samtidig på, at konkurrencen også har et væsentligt teknologisk aspekt og kapløb om at have udviklingskræfter.

"Man skal have en udviklingsafdeling af en vis størrelse for at følge med teknologisk og få økonomi i det," siger han og nævner, at det både handler om tiltag rettet mod brugerne som apps og ratings, men også mod annoncørerne.  

"Der er mere fokus på målinger og statistikker i dag. Du skal dokumentere, at du leverer klik og ansøgere, hvis du skal sælge jobannoncer i dag. Inden for bannerannoncering betyder real time bidding og Google, der fylder mere og mere, at du ikke kun kan sælge på dit brand i dag, men skal levere og dokumentere effekt. Den samme tendens begynder vi at se på rubrikmarkedet. Det gør det også sværere at være lille."

MediaWatch har forsøgt at få en kommentar fra Bilzonens bestyrelsesformand, Henning Andersen, uden held.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også