Europæiske medier investerer milliarder i videoportaler

De samlede investeringer i videoplatforme er tredoblet siden 2013. Pengene kommer især fra mediehuse, som vil generobre tabte seerandele på traditionelt tv.

Begejstrede fans foran Youtube-stjerne Dan og Phils stand på den årlige Vidcon-konference. | Foto: Ed Crisostomo/Polfoto/Arkiv
Begejstrede fans foran Youtube-stjerne Dan og Phils stand på den årlige Vidcon-konference. | Foto: Ed Crisostomo/Polfoto/Arkiv

Selskaberne bag noget af det mest populære indhold på Youtube, de internationale videoplatforme også kaldet MCN's, har længe tiltrukket sig opmærksomhed fra især amerikanske mediehuse. Men nu har europæiske medier også kastet deres kærlighed på platformene, skriver Financial Times.

Senest har den tyske broadcaster Prosiebensat.1 investeret 83 mio. dollar (549 mio. kr.) i den amerikanske platform Collective Digital Studio. Prosiebensat.1 har efterfølgende fusioneret platformen med selskabets egen Studio71, som tilsammen danner et global videonetværk, der ifølge Financial Times har en værdi på 240 mio. dollar (1,6 mia. kr.).

MTG køber 51 pct. af videoportal

I juli meddelte tv-koncernen Modern Times Group, MTG, at den har købt 51 pct. af aktierne i videoplatformen Zoomin.TV. Kort tid inden havde MTG øget sin investering i det skandinaviske Yuotube-netværk Splay. Og Prosiebensat.1 og MTG er langt fra de eneste.

RTL Group fra Luxembourg, britiske BSkyB og franske Vivendi har alle købt sig ind i videoplatforme. Derudover har produktionsselskabet Endemol Shine indgået et partnerskab med Youtube-stjernen Michelle Phan.

Spreder indtægtsstrømme

Ifølge Richard Broughton, analytiker i Ampere Analysis, et firma som analyserer mediebranchen, er trenden et udtryk for, at mediehusene forsøger at blive mindre afhængige af de traditionelle annoncemarkeder.

"Traditionelle medievirksomheder, som oplever meget lav vækst på deres hjemmemarkeder, leder efter muligheder for at sprede deres omsætningsstrømme væk fra det hjemlige, annoncefinansierede broadcast-tv," siger Richard Broughton til Financial Times.

Han værdisætter det samlede MCN-marked til 20 mia. dollar (129,8 mia. kr.).

Tredobling af investeringer

Før MTG, Prosiebensat.1. og de øvrige europæiske mediehuse åbnede pengepungene, har flere amerikanske medier i løbet af de seneste år kastet store beløb efter videoplatformene. Eksempelvis har Walt Disney købt Maker Studios for 500 mio. dollar (3,2 mia. kr.), mens Hearst betalte 325 mio. dollar (2,1 mia. kr.) Dreamworks Animation for AwesomenessTV.

Ifølge analytikere fra firmaet Enders er de samlede investeringer i internationale videoplatforme tredoblet fra 2013 til i alt 1,65 mia. dollar (10,7 mia. kr.) i 2014.

"Traditionelle mediehuse er alle paranoide over nedgangen og tabet af nøgleseer-segmenter, og Youtube er nøgle til deres strategi om at generobre seer-andele, især blandt de yngre brugere," siger Richard Broughton.

Mulighederne i videoplatformene skyldes især de kommercielle muligheder, som online video tilbyder. Antallet af annoncører på Youtube er det seneste år steget med 40 pct., fortalte Youtube tidligere på året.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også