Svensk medie vil teste nativeannoncer i "mest læste" og "seneste nyt"-bokse

Som en del af en test vil svenske Mittmedia publicere nativeannoncer, så de indgår i samme publiceringssystem og nyhedsbokse som redaktionelle artikler. Det møder kritik fra journalisternes side.

Carl-Johan Bergman, redaktionel udviklingschef på Mittmedia. | Foto: PR/Mittmedia
Carl-Johan Bergman, redaktionel udviklingschef på Mittmedia. | Foto: PR/Mittmedia

Det svenske mediehus Mittmedia, der driver en række lokalaviser, tester en ny tilgang til placeringen af nativeannoncer frem til slutningen af marts. Det skriver det svenske medie Medievärlden.

Ved at udgive nativeannoncerne i samme system som det redaktionelle indhold, vil annoncerne komme til at optræde i "seneste nyt" og "mest læste"-boksene på Mittmedias hjemmesider. Ligeledes kommer annoncerne til at optræde i boksen "lignende indhold" ved andre artikler, som brugerne måtte sidde og læse.

Tiltaget møder kritik fra Johanna Hejdenberg, der er ordfører for Mittmedias nordlige forening af journalister.

"En reflektion omkring dette er, at man ikke lader andre typer annoncer optræde på 'seneste nyt'-listen, men nu tror man altså, at det går, bare fordi det er tekst. Men det er jo betalt tekst," siger hun til Medievärlden.

Til det svarer Carl-Johan Bergman, redaktionel udviklingschef på Mittmedia, at der i første omgang er tale om en test.

"Vi ser native som en naturlig del af vores reklametilbud og en naturlig del af indholdet på vores websteder og apps. Men med det sagt skal vi håndtere native på en måde, så vi bibeholder vores kunders troværdighed. Derfor tester vi nu dette for at se, hvordan det bliver modtaget, og om der er nogen risiko for, at vores troværdighed bliver sat på kanten," siger han til Medievärlden.

I januar viste en undersøgelse, at 88 pct. af 483 svenske gymnasieelever, der deltog i undersøgelsen, havde svært ved at skelne mellem nyheder og reklamer.

Konfronteret med den problematik siger Carl-Johan Bergman, at det i høj grad handler om, at man får markeret nativeannoncerne tydeligt, så det er let for bl.a. de unge at gennemskue.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også