Dagblade jubler over digital nulmoms – magasiner gør klar til lobbyindsats

De private medier har armene i vejret over udsigten til digital nulmoms. Magasinerne, som lige nu ikke ser ud til at blive omfattet, vil køre argumenterne i stilling, så de også får gavn af dagens EU-beslutning.

Foto: /Ritzau Scanpix/Thomas Borberg
Foto: /Ritzau Scanpix/Thomas Borberg

Efter flere års tovtrækkeri har EU's finansministre givet grønt lys for, at medlemslandene kan sænke momsen på digitale medier som e-aviser, e-magasiner og e-bøger.

Åbningen for digital nulmoms kommer, efter flere lande – herunder Danmark – har arbejdet for, at digitale medier sidestilles med eksempelvis trykte dagblade, som i forvejen er fritaget for moms. De ulige vilkår for digitale og trykte nyhedsmedier har ifølge dele af mediebranchen været en sten på vejen for den digitale transformation og opbygningen af en ny digital forretning og indtjening på digitalt abonnementssalg.

I de private mediers organisation Danske Medier er nyheden da også landet på en rød, plysbelagt løber.

"Vi har længe arbejdet for, at der ikke kommer skat på det frie ord, når det formidles gennem digitale udgivelser. Derfor er det en stor sejr for medierne, at det nu bliver muligt at give digitale udgivelser nulmoms," udtaler Danske Mediers adm., direktør Morten Langager, i en kommentar og hæfter sig ved, at den danske regering har bakket op om EU-Kommissionens forslag.

Magasiner vil omfattes af nulmoms

I magasinhusene har dilemmaet og problematikken om den manglende digitale nulmoms haft et ekstra lag. For selvom regeringen i det seneste medieforlig har lagt op til at indføre digital nulmoms, gælder det alene for nyhedsmedier. Der er altså ikke lagt op til at sænke momsen på magasinernes digitale udgaver.

Med EU-grundlaget klarlagt ser Klaus Høeg-Hagensen, adm. direktør for Egmont Publishing, der bl.a. udgiver Alt for damerne og Euroman, en ny mulighed for at overbevise politikerne om, at digitale udgiver af blade og magasiner også bør momsfritages – på linje med digitale nyhedsmedier.

"Vi ved ikke endnu ikke, hvordan man ønsker at udmønte kriterierne i Danmark. Vi synes, det er positivt, at man fra EU har taget det initiativ, at digitale medier kan få nedsat moms, men vi er stadig uforstående over for, hvorfor man i Danmark skelner så skarpt (mellem dagblade som nyhedsmedier og magasiner som ikke-nyhedsmedier, red.)," siger Klaus Høeg-Hagensen.

Både Egmont Publishing og Aller Media har valgt at melde sig ud af interesseorganisationen Danske Medier bl.a. på grund af problematikken om nulmoms. De to selskaber arbejder nu selv sammen om at interessevaretagelsen, forklarer direktøren. 

"Aviserne udgiver meget andet end nyheder som livsstils- eller forbrugerstof, som er i direkte konkurrence med vores, som så vil være momsfritaget. Det er konkurrenceforvridende. Så vi synes, det er et godt initiativ fra EU, men vi vil stadig arbejde for at overbevise politikerne om, at den udmøntning, der er lagt op til i medieforliget, og som jo ikke er endeligt besluttet endnu, er forkert," siger Klaus Høeg-Hagensen.

Varslet nulmoms i medieforliget

I medieforliget, der faldt på plads i juni med deltagelse af de tre regeringspartier og Dansk Folkeparti, lægges der som nævnt op til, at online-nyhedsmedier omfattes af nulmomsen, "når det nødvendige EU-retsgrundlag foreligger" – og det er altså sket nu.

Forliget har desuden sikret en særskilt pulje til de digitale nyhedsmedier. Den stiger gradvis frem til 2023, hvor den vil indeholde 67,6 mio. kr. I de fem år, som medieforliget dækker, er der i alt afsat lige under 230 mio. kr., der skal tilgodese online-nyhedsmedier.

Regler om mediestøtten – som bl.a. omfatter støtten til nyhedsmedier – revideres i efteråret 2019, fremgår det af medieforliget. De nye regler vil efter planen træde i kraft 1. januar 2020.

MediaWatch forsøger at få en kommentar fra Kulturministeriet til, hvad dagens beslutning i EU betyder for den fremtidige digitale nulmoms i Danmark.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også