Spotify fik flere kunder i butikken i første kvartal

Streamingtjenesten løftede både brugertallet og omsætningen i første kvartal, men gav fortsat underskud. Tjenesten vil investere yderligere i podcasts.

Foto: Ritzau Scanpix/AP/Richard Drew
Foto: Ritzau Scanpix/AP/Richard Drew

Den svenske musikstreamingtjeneste Spotify, der tidligere på året blev børsnoteret i USA, kom ud af årets første kvartal med 170 mio. månedligt aktive brugere. Det viser selskabets kvartalsregnskab.

Brugertallet er en stigning på omkring 30 pct. i forhold til året første kvartal 2017. Også omsætingen går fremad. I første kvartal landede den på 1,14 mia. euro, svarende til 8,5 mia. kr. – en fremgang på 26 pct. i forhold til første kvartal sidste år.

Spotify formår imidlertid ikke at generere et overskud. Kvartalet gav et driftsunderskud på 41 mio. euro, hvilket ganske vist er en klar forbedring i forhold til første kvartal i 2017, der resulterede i et driftsunderskud på 139 mio. euro.

Ud over musik har streamingtjenesten også kastet sig over podcasts. De bestræbelser vil fortsætte, varsler Spotify.

"I løbet af første kvartal indgik vi partnerskaber med flere store podcastnetværk, hvilket mere end fordoblede størrelsen af vores katalog sammenlignet med fjerde kvartal 2017. Forbruget målt i timer vokser hurtigt, og vi planlægger at forsætte vores investeringer i podcasts og andre former for indhold med talte ord," skriver Spotify i kvartalsregnskabet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også