Altinget skruer op for magasinudgivelser

Altingets trykte magasin går fra kvartals- til månedsudgivelse. Det skal udvide forretningen, styrke kendskabet og give online-journalistikken længere levetid, siger chefredaktør.

Altingets magasin, der netop er blevet udgivet.
Altingets magasin, der netop er blevet udgivet.

Efter at have blikket stift rettet mod digitale platforme skal Altinget udkomme mere på print. Altingets magasin, der hidtil er udkommet som kvartalsmagasin og havde hjemme på markedsføringsbudgettet, bliver opgraderet til et månedligt nyhedsmagasin, der skal udvide forretning og kendskab, forklarer Jakob Nielsen ansv. chefredaktør for Altinget.

"Vi tror på, at vi kan sælge nok annoncer til, at det kan løbe rundt at gå i månedsdrift med masinet. Det er et led i planen om at udbrede kendskabet til Altinget og give mere liv til den journalistik, der bliver laver på Altinget," forklarer Jakob Nielsen.

Altinget tog første skridt ved seneste udgivelse op til Folkemødet på Bornholm, hvor der blev skruet på papirtykkelse og indhold for at trække udgivelsen mere i retning af et nyhedsmagasin. Samtidig blev der sat mere offensivt ind på annoncesalget for at teste interessen, forklarer Jakob Nielsen.

"Vi havde en annoncebelægning på op mod 20 pct. i sidste magasin, og det satser vi på, at vi kan holde. Så løber det rundt, men det er ikke noget, vi bliver stenrige af. Det er tit sådan, Altinget vokser ved at lave noget, som vi tjener en smule på, og som hjælper os med at bygge videre på mediet."

Søger magasinredaktør

Salget er som Altingets øvrige annoncesalg lagt i hænderne på Nichehuset, og månedsmagasinet skal udkomme i et oplag på 10.000 eksemplarer, der bliver distribueret gratis til kommuner og regioner, herunder mellem 1200 og 1600 beslutningstagere.

Samtidig søger Altinget en redaktør, der skal stå for magasinproduktionen, der hovedsagligt bliver baseret på genbrug af det stof, Altinget udgiver på nettet.

"Tanken er som udgangspunkt, at tre fjerdedele af indholdet skal være noget af det gode stof, der kommer på Altinget i løbet af en måned, og som får relativt kort liv på nettet. Vi prøver virkelig at vende produktionskæden om her og siger, vi skal gå fra digitalt til print, fordi meget stof er berettiget til en længere levetid, end det får på nettet," siger Jakob Nielsen.

Altinget tog første skridt mod magasinudgivelsen i 2013 med et Ipadmagasin, som blev solgt i abonnement. Siden er magasinet blevet gratis og er udkommet på tryk tre til fire gange årligt.  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også