Nordjyske fyrer redaktører på JSL

Økonomien i magasinforretningen JSL halter. Derfor afskediger Nordjyske Medier to redaktører, blandt andet på Vi med hund, og samler flere magasiner under én redaktør.

Nordjyske siger farvel til to fastansatte redaktører og ændrer arbejdsopgaverne for en fasttilknyttet freelanceredaktør i datterselskabet JSL Media. Fremover bliver redaktøropgaven på magasinerne Vi med hund, Bådnyt og Golf Magasinet samlet hos Kristian Jacobsen, der siden august har haft en rolle som tværgående redaktør på JSL Medias udgivelser.

”Vi har brug at stramme op, og vi har fokus på, at udviklingen går i den rigtige retning på magasinerne. Der er behov for en opbremsning for at holde styr på økonomien, så vi samler funktionerne hos en redaktør for at gøre arbejdsprocessen mere effektiv,” forklarer Turid Fennefoss Nielsen, der er adm. direktør for JSL Media og sidder i Nordjyske Mediers chefredaktion.

Hun ønsker ikke at kommentere, hvor store besparelser der er behov for, eller hvordan resultatet tegner sig for 2015, men ændringer kommer i forlængelse af, at Nordjyske i begyndelsen af september lukkede to magasiner i JSL og skar i salgsafdelingen. Samtidig blev den digitale strategi for magasinerne ændret.

”Vi er hele vejen rundt og kigger på alle led. Salg og produktion har allerede været igennem en lignende proces, og nu kigger vi på indholdsdelen,” siger Turid Fennefoss Nielsen.

Redaktørerne på Vi med hund og Bådnyt er blevet afskediget, mens en fast tilknyttet freelancer, der hidtil har været redaktør for Golf Magasinet, fortsætter som skribent.

Samme struktur

Redaktørerne for JSL Medias øvrige magasiner Mad & Venner og Jagt, vildt & våben fortsætter som hidtil, og selve produktionen af porteføljen på fem printmagasiner kommer også fortsat til at ligge i København.

”Vi har taget hensyn til, at vi fortsat har brug for at have en tilstedeværelse i København, hvor vi blandt andet får lavet mange fotooptagelser, specielt til Mad & Venner,” forklarer Turid Fennefoss Nielsen.

Indtil nu har magasinerne kørt med en minimal redaktionel besætning, hvor hovedparten af indholdet er leveret af freelancere. Den strategi vil fortsætte i den nye redaktionelle struktur.

”Hidtil har redaktørerne også skrevet til magasinerne, og det kommer Kristian Jacobsen ikke til at gøre, så det er klart, at der skal købes lidt mere freelancestof,” siger Turid Fennefoss Nielsen.

Jubii som digital platform

Nordjyske har i går samtidig afskediget fire redaktionelle medarbejdere på Jubii, som koncernen tidligere på året relancerede som en nyhedsmedie. Jubii kommer dog fortsat til at spille en central rolle som online distributionskanal for indholdet i JSL's magasiner fra hovedsædet i Aalborg.

I forbindelse med ændringen af den digitale strategi, besluttede Nordjyske at droppe magasiner som selvstændige sites på nettet og i stedet bruge Jubii som platform.

”Vi er i gang med at integrere stoffet fra magasinerne endnu mere på Jubii, Nordjyske.dk og Bazoom. Vi vil gerne have trafikken derhen, hvor læserne er. Det er op ad bakke og tager lang tid at opbygge helt nyt sites op fra bunden. Derfor har vi valgt at lægge stoffet på Jubii og de andre sites,” siger Turid Fennefoss Nielsen.  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også