"Dansk medielovgivning er et utåleligt kludetæppe"

Sommer 7'eren. Bonniers viceadm. direktør Jens Henneberg husker indtil videre året for vedtagelsen af en ny momslov. Og så er der nye EU-regler på vej, der kan få store konsekvenser.

Jens Henneberg
Jens Henneberg

FERIEFAKTA

Hvor (går ferien hen): Ecuador og Galapagos-øerne. Min kone og jeg skal med National Geographic Expeditions på en spæendende sejltur rundt mellem øerne og i land mange steder. Der blive fokus på fotografering og masser af naturvidenskab.

Hvilket medie (skal du se/lære/høre):

"Arternes oprindelse" i I.P.Jacobsens oversættelse er med i bagagen. Jeg skal dog kun på strejftog i bogen. Ellers bliver det e-bøger, magasiner og aviser på iPaden.

Q&A

Hvilken begivenhed i mediebranchen var forårets vigtigste?

"Her ser jeg indad, så det må blive vedtagelsen af magasin-momsen. Og vedtagelsen understregende endnu engang, hvilket utåleligt kludetæppe dansk medielovgivning er."

Hvilken mediehistorie fik alt for lidt opmærksomhed?

"Det må være, at EU's ministerråd i slutningen af juni kom med sit forslag til ny datalovgivning, som nu skal behandles i den såkaldte trialog-proces. En uændret vedtagelse af forslaget får dramatiske konsekvenser for hele den europæiske medieindustri, der kæmper med den digitale transformation og skaffe nye indtægtsmodeller. Paradoksalt nok går forslaget i mod tankerne om et "digital single market" og ender med at begunstige Google og Facebook."

Hvilken beslutning er den sværeste, du har taget, i foråret?

"Det var helt klart, at vi blev nødt til at afskedige dygtige medarbejdere som følge af momsloven."

Hvad er den største opgave, der venter på jobbet efter sommerferien?

"At arbejde med at føre den strategi, som lige er blevet behandlet på vores bestyrelsesmøde. Vi skal satse dobbelt: Vi har også om tre år en stærk printforretning drevet af abonnementssalg. Samtidig skal vi investere rigtig mange penge på at få vækst på det digitale område."

Hvilke medie-forhold vil du råde den nye kulturminister til at sætte sig ind i i sommerferien?

"Bertel Haarder og Lars Løkke i fællesskab burde lytte mere til Danske Medier end deres forgængere."

Læs flere indlæg i MediaWatchs sommerserie:

"Radio24syv har fået DR til at oppe sig"

"Vil æde min gamle hat på, at flere bøjede sig for presset"

"Hvad med den glemte diskussion af TV 2's rolle"

"Papiravisen er forsvundet om 10 år"

"DR er ikke den største synder"

"Kampen mod Popcorn Time er håbløs"

"Jysk Fynske Mediers fødsel var stort"

"Trist at exitpolls ramte lige så skævt som meningsmålinger"

"Klare rammer for DR's virke er bydende nødvendigt"

"TV 2 er snart 30 år - hvornår er den moden til salg"?

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også