DK4 melder sig i bejlerfeltet til X Factor

Endnu en tv-station viser interessere i at overtage X Factor-formatet, når DR siger farvel til det fra næste år. "Når sådan en seerbasker er fri på markedet, så skærpes vores interesse," lyder det.

Steen Andersen, kommunikationsdirektør, DK4. | Foto: /ritzau/Niels Hougaard
Steen Andersen, kommunikationsdirektør, DK4. | Foto: /ritzau/Niels Hougaard

Endnu en tv-station bejler til at overtage X Factor, når DR i 2018 siger farvel til formatet efter 11 sæsoner. Landets største private, danskejede tv-station, DK4, er nemlig også lun på at overtage X Factor-formatet.

"Vi kunne godt være interesseret i X Factor. Der er nogle formatmæssige småjusteringer, der vil være på sin plads, men som udgangspunkt er det klart, at når sådan en seerbasker er fri på markedet, så skærpes vores interesse," siger DK4's kommunikationsdirektør, Steen Andersen.

DK4's interesse i X Factor hænger især sammen med de høje seertal, som har klæbet til sig formatet fredag efter fredag i mange år.

"I mange sammenhænge er høje seertal en god legitimerende effekt for en tv-station. Det er sådan noget, der altid pirrer," siger Steen Andersen, som mener, at X Factor "passer perfekt" ind på kanalen, idet DK4 i forvejen har flere musikkonkurrencer på skærmen.

Klar til konkurrence

DK4 melder sig ind i et felt af bejlere, som i forvejen består af TV 2, MTG og Discovery. De tre tv-stationer meldte sig mandag interesserede i at overtage formatet.

Er I i stand til at konkurrere med dem (TV 2, MTG og Discovery, red.) om X Factor?

"Den konkurrence, du taler om, er vel en økonomisk konkurrence. Men det ved jeg ikke. Det må tiden vise. Vi aner ikke, hvad forlangende er, og prisen er nødvendigvis ikke blevet højere lige nu. Men det må komme an på en mere konkret sondering," siger Steen Andersen.

DK4 ønsker ikke at kommentere, hvorvidt tv-stationen har taget kontakt til produktionsselskabet Blu, som har produceret alle danske sæsoner af X Factor siden begyndelsen i 2008.

Det vides ikke, hvad X Factor koster at producere og sende. DR's underholdningschef, Jan Lagermand Lundme, sagde i går til MediaWatch, at X Factor ikke er et billigt program, men at han tror, at "folk bliver forbavsede over, hvor få penge det er". TV 2's kanalchef, Lotte Lindegaard, der tidligere har haft den samme stilling for DR1, sagde mandag, at X Factor prismæssigt "lægger sig i den tungere ende".

Fremtid er uvis for X Factor

Blus direktør Anne Brostøm fortalt i går til MediaWatch, at det endnu for tidligt at sige noget om X Factors eventuelle fremtid på danske tv-skærme, selvom flere tv-stationer står med åbne arme.

"Nu må vi se. Lige nu skal vi fordøje situationen. X Factor er et af vores allerstørste brands. Jeg kan kun sige, at det bliver sidste sæson på DR, men hvilken fremtid formatet i øvrigt har, ved vi ikke endnu," lød det fra Anne Brostrøm.

"Situationen er, at vi har et unikt format, som danskerne elsker. Så selvfølgelig vil vi afsøge mulighederne, det er jo vores opgave som produktionsselskab. Men først og fremmest vil vi fokusere på at lave et brag af en sidste sæson til DR, og så må vi se, hvad fremtiden bringer."

Underholdningschef: Direktionens beslutning at lukke X Factor

X Factor-producent: Det er super ærgerligt for alle

TV 2 vil se på ledigt fredagshit: "X Factor er et af de største"  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.