Tv-status: Seningen accelererer faldet

Årets andet kvartal bød på fortsat og forstærket tilbagegang i danskernes tv-sening. Tv-selskaber hæfter sig ved, at forbruget flytter over på andre platforme.

Foto: Morten Flarup/Polfoto/Arkiv
Foto: Morten Flarup/Polfoto/Arkiv

Opdateret torsdag d. 14.07 kl. 16.00 med nederste afsnit.

2016 lader til at blive et år, hvor der sker et markant fald et danskernes tv-sening.

I hvert fald viser tv-tal fra Gallup, der samler op på årets to første kvartaler, at danskerne fortsætter med at skære ned på det traditionelle tv-forbrug. I alt brugte hver dansker over 3 år gennemsnitligt 141 minutter dagligt på at se tv i andet kvartal. Det er 13,5 pct. mindre end samme kvartal i 2015.

Faldet er dermed betragteligt accelereret i forhold til årets første kvartal. Her gik tv-seningen tilbage med 5,2 pct.

Hvis man ser på første halvår af 2016 under ét, er faldet på 9 pct.

Mette Birk, der analyserer blandt andet tv-forbruget som forsker i DR Medieforskning, peger på særligt to forklaringer på det store fald i årets andet kvartal.

"Der er to strenge i historien. Der er dels den streng med, at unge er begyndt med at flytte forbruget andre steder hen. De skærer mindre ned på gruppesening og sening i weekenden, men til gengæld skærer de mere ned på forbruget på hverdage og i dagtimerne og den tid, de ellers ville have brugt alene foran skærmen," siger Mette Birk.

Desuden peger hun på, at vejret, selv om det kan virke fjernt, faktisk har været udmærket i slutningen af foråret og begyndelsen af sommeren.

"Også for de ældre ser vi, at tv-forbruget falder. Det har det også gjort tidligere, men ikke så markant som nu. En del af forklaringen ligger i vejret. Vi havde faktisk godt vejr i maj, og det har ramt tv-seningen. Der er blevet skåret rigtigt meget i dagstimerne, altså de timer, hvor der er meget solskin, og hvor vejret typisk er bedst," siger Mette Birk.

Mere digitalt forbrug

Hos TV 2 noterer man sig det generelle fald i tv-seningen og tror ikke, at udviklingen vender lige foreløbig.

"Desværre tror jeg, at faldet i tv-seningen er kommet for at blive. Folk bruger mere tid digitalt, så den målte tv-sening vil falde. Men fra nytår begynder tal fra TV 2 Play og andre digitale tjenester at blive talt med, og det bliver interessant at se, hvad det gør ved det samlede billede," siger Anne Engdal Stig Christensen, programdirektør hos TV 2.

Hun henviser til en ny målemetode for tv-seningen, der bliver taget i brug fra januar 2017. Den betyder blandt andre ting, at sening på tv-selskabernes streamingtjenester som TV 2 Play bliver talt med i det samlede billede.

Hos MTG, der blandt andet står bag TV3-kanalerne, mener man ligeledes, at en del af faldet i tv-seningen bliver absorberet af selskabernes egne digitale tjenester.

"Der bliver konsumeret mere video end nogensinde på tværs af platforme. Tidligere har lineært (tv, red.) haft stort set al sening, og det er i et mindre omfang flyttet over på streamingtjenester. Det er det, som seerfaldet er et udtryk for. Vi tror, tendensen fortsætter, men forventer, at lineært tv også mange år ud i fremtiden vil være stærkt. Af samme årsag fortsætter vi med at investere i både Viaplay (MTG's streamingtjeneste, red.) og vores nye gratis streamingtjeneste Viafree, som lanceres i august," siger Lars Mossing, direktør for channels hos MTG..

Forventer mildere udvikling

Med til historien om det bratte fald i årets andet kvartal hører, at de to første kvartaler af 2015 var relativt stærke. Det betyder, at årets første kvartaler har skullet måle sig med høje seertal fra 2015.

Til gengæld fladede udviklingen ud i andet halvår af 2015, så året endte tæt på et rundt nul. Lars Mossing fra MTG forventer, at udviklingen i tv-seningen bliver mere spiselig året ud.

"I første og andet kvartal har tv-seningen været hårdt ramt. Sidste år var der lidt overraskende fremgang i første halvår. Vi tror også, at vi bliver ramt i resten af 2016, men ikke i samme omfang som hidtil, fordi det tilsvarende andet halvår i 2015 var faldende. Det vil overraske os rigtigt meget, hvis tv-seningen falder i lige så høj grad, som det har gjort hidtil i år," siger Lars Mossing.

Nogenlunde samme melding kommer fra DR Medieforskning.

"I 2015 var tv-seningen stærk i første halvår og blev så svagere i andet halvår. Alt i alt endte det omkring status quo. Og man kan sige, at sammenligningstallene for resten af året bliver lavere, så jeg tvivler på, at faldet fortsætter med at være så voldsomt. Men det vil overraske mig, hvis det vender til en decideret fremgang," siger Mette Birk.

Læs med i morgen, når MediaWatch dykker ned i, hvordan kanalfamilierne har klaret sig gennem årets andet kvartal.

Gallup, som står for opgørelsen af tv-tallene, har pr. 1. april ændret sin målemetode i forhold til tidligere. Teknisk set vil det sige, at de daglige seertal nu er renset for den sening, der ikke kan henføres til en kodet tv-kanal. I praksis betyder det, at niveauet for den samlede seertid er faldet med de ca. 2,4 pct., som tidligere har været niveauet for ukendt tv, oplyser TNS Gallup i en pressemeddelelse. Tallene fra 2015 og 2016 er derfor ikke direkte sammenligelige.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også