MTG-chef: En hård omgang

Dagens omlægning af MTG's organisation skal bl.a. frigøre kræfter til at kapitalisere på de digitale opkøb, koncernen har foretaget i år, siger koncernens danske topchef.

Foto: PR-foto
Foto: PR-foto

Dagens store omorganisering i MTG, der blev meldt ud samtidig i de skandinaviske og britiske afdelinger til formiddag, skal ruste koncernen bag bl.a. TV3-kanalerne til at navigere og vokse i et mediemarked, hvor de digitale strømninger er ved at tage over.

Det siger adm. direktør Jørgen Madsen Lindemann.

"Vi er i gang med at lave en stor strategisk transformation af selskabet, fra at være en normal broadcaster til digitalt underholdnings- og medieselskab. Det kan man også se på de opkøb, vi har lavet. Det vigtige for os er, at vi har det rigtige setup i den transformation, de rigtige produkter og finanserne til at investere i dem.”

Spareplanen skal frigøre 600 mio. svenske kr. - knap en halv mia. kr. - og vil betyde farvel til omkring 300 stillinger, heraf 30-35 i Danmark.

Ifølge det svenske medie Dagens Media står Sverige og Storbritannien for de største nedskæringer med en tredjedel hver. Jørgen Madsen afviser imidlertid, at det er udtryk for, at nogle dele af koncernen skal stå mere for. Det er dels et spørgsmål om, at der er forholdsmæssigt flere ansatte i Sverige og England, dels at forretningerne er forskellige fra land til land, forklarer han.

”Det er et spørgsmål om, hvad, de respektive chefer har skønnet, er rigtigt i forhold til at sætte selskabet bedst muligt," siger han.

"Det handler om, at man sikrer sig de rigtige kompetencer, og der er nogle områder, vi prioriterer. Men det er ikke en spareøvelse, det er for at sikre, at vi kan blive ved med at investere i vores produkter.”

Nye opkøb skal vokse

Hvad er de langsigtede mål?

”Det er at kapitalisere på de forandringer, vi ser i markedet," siger Jørgen Madsen Lindemann og uddyber, at forårets opkøb af digitale aktiviteter er skridt på samme vej.

Senest har MTG købt 51 pct. af den internationale videoplatform Zoomin for et trecifret millionbeløb og kort tid inden øgede MTG sin investering i Youtube-netværket Splay samt købte e-sportselskabet Turtle Entertainment for 580 mio. kr.

"Det handler om langsigtet vækst og de produkter, vi har købt i Zoomin, Turtle og Splay. Det er gode forretninger, hvor vi vil sikre os, at vi har kapital til at investere, så de bliver endnu større og stærkere.”

MTG lagde i maj ledelsesstrukturen om, så hvert land fik en chef for samtlige platforme og indhold - i stedet for at sprede ledelsen ud på de enkelte mediegrupper, tv, digitalt og radio. Med dagens spareplan er turen kommet til organisationen. Dermed er næste store skridt i transformationen taget.

Hvad bliver næste trin?

”Der er masser af store skridt, men det er også vigtigt at forstå, at det her er en hård omgang for alle, og især for dem, der skal forlade os. Det er ikke noget, vi gør hver dag det her,” siger han.

Nu at online gror

MTG kom ud af andet kvartal med fremgang på top- og bundlinje i forhold til året før. Alligevel er der behov for at tilpasse forretningen for at kunne hoppe med på den transformation, som brugere og tv-seere dikterer, når de kaster sig over online underholdning og tænder mindre for traditionelt tv.

”Der sker nogle forandringer nu. Online video har ikke accelereret på samme måde, som det har inden for de sidste to år, og du har hele OTT-området, hvor vi er med Viaplay. Og det er de her forbrugertrends, vi proaktivt vil sikre os, at vi kan investere i, så vi er konkurrencedygtige," siger Jørgen Madsen

”Vi vil gerne investere i de produkter, vi har og i de forbrugerændringer, der er, så vi har produkter, som kan facilitere de ændringer, vi ser.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også