Børnegigant på vej med streaming-tjeneste

Amerikanske Nickelodeon, der bl.a. er kendt for figuren Svampebob Firkant, vil ind på streaming-markedet med en selvstændig tjeneste målrettet de yngste.

Netflix kan vente konkurrence om de yngste seere, når den amerikanske børnekanal Nickelodeon i næste måned løfter sløret for en ny streamingtjeneste, skriver Variety.

"Vi ønsker at imødekomme den efterspørgsel, der er fra seerne derude," sagde Philippe Dauman, adm. direktør for Viacom under en investor orientering i forbindelse med 4. kvartalsregnskabet for Viacom, der ejer Nickelodeon, MTV og Comedy Central og for nylig har købt britiske Channel 5, i går.

Nickelodeon er især kendt som hjemstedet for serier som Svampebob Firkant, Dora Udforskeren og Icarly, og ifølge topchefen skal den nye streamingservice målrettes tablet og mobil.

"De har en umættelig appetit på godt indhold," sagde han. "De ønsker at se indholdet på hver enhed, som de ejer."

Risiko for tab på traditionel forretning

Både Netflix og Amazon har særlige børneplatforme med egenproduktioner målrettet de yngste på deres streamingtjenester og Viacom vil nu have en bid af streaming-abonnenterne selv. 

Dermed følger tv-netværket efter andre tv-koncerner som CBS og HBO, der i modsætning til Netflix og Amazon har deres rødder i flow-tv, og som dagbladene skal finde vej i den nye digitale medieverden.

Ifølge New York Times er det imidlertid også udfordringen for selskaber som Viacom og Nickelodeon, fordi de samtidig kan risikere at miste væsentlige indtægter fra tv-distributørerne. Ved at lokke flere seere til streaming-tv kan de få flere til at opgive deres traditionelle kabel-tv abonnnement.

Derudover kan det udfordre seertal for -andele for Viacom som helhed, påpeger medieanalytiker David Bank fra RBC Capital Markets.

"De (Viacom, red.) vil ikke ødelægge resten af bundet," siger han. "Og hvis de forstyrrer resten, vil de så være nødt til at rulle en tilsvarende strategi ud for alle brands? Og vil de være nær så attraktive?"

Ifølge avisen er Viacoms aktie dalet omkring 12 pct. i 2014 efter fald i seertal og annoncesalg.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også