Merete Eldrup takker af og ser tilbage på 11 år i spidsen for TV 2

Om knap tre uger får TV 2 ny adm. direktør, når Merete Eldrup siger farvel og tak efter godt 11 år i direktørstolen. MediaWatch tegner et portræt af den afgående direktør og den virksomhed, hun har stået i spidsen for gennem op- og nedture.

Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Når juli bliver til august, bliver det samtidig farvel til Merete Eldrup på posten som adm. direktør hos TV 2. Hun siger dermed farvel til tv-selskabet, som hun stillede sig i spidsen for i december 2007 – i en tid, hvor "interaktiv" var ordet for dét, man i dag kalder "digital", inden finanskrisen ramte store dele af verden i 2008, og inden TV 2 fik lagt en solid, politisk besluttet hånd under forretningen med abonnementsbetaling på hovedkanalen.

MediaWatch har sat den afgående TV 2-direktør i stævne på direktørkontoret på Teglholmen i København. Interviewet handler om op- og nedture gennem Merete Eldrups godt 11 år i direktørstolen, TV 2's dagsform, kort før direktøren giver depechen videre til sin efterfølger, Anne Engdal Stig Christensen, og det medielandskab, som har ændret sig betragteligt siden 2007.

Merete Eldrup blev præsenteret som adm. direktør for TV 2 i november 2007 – en dag, den daværende direktør i JP/Politikens Hus husker som "virkelig overvældende".

"Jeg var til samtale med bestyrelsen sidst på dagen forinden, og så skulle bestyrelsen tage en beslutning. Jeg blev ringet op sent om aftenen og blev fortalt, at jeg var blevet valgt. Jeg kom ind her på TV 2 næste morgen og underskrev en kontrakt, som var helt magen til min forgængers. Så jeg var nok ikke den mest habile forhandler. Vi kørte så til Odense, og jeg blev præsenteret om formiddagen. Så der gik en halv dags tid, fra jeg var til den afsluttende samtale, til jeg blev præsenteret. Det var rimelig kaotisk," siger hun.

Merete Eldrup blev præsenteret som adm. direktør for TV 2 7. november 2007 og tiltrådte 1. december samme år. | Foto: Miriam Dalsgaard/Politiken/Ritzau Scanpix
Merete Eldrup blev præsenteret som adm. direktør for TV 2 7. november 2007 og tiltrådte 1. december samme år. | Foto: Miriam Dalsgaard/Politiken/Ritzau Scanpix

Skiftet til TV 2 markerede samtidig et farvel til JP/Politikens Hus, som Merete Eldrup havde arbejdet for gennem ti år, og hvor hun bl.a. var med til at gennemføre fusionen mellem Politikens Hus og Jyllands-Posten, der i 2003 skabte mediekoncernen.

"Jeg var måske ikke helt professionel i situationen. Ud over mine manglende forhandlingsevner havde jeg ikke tænkt på, hvornår jeg kunne begynde. Jeg ringede til Lars Munch (JP/Politikens Hus' daværende adm. direktør, red.), som havde hørt rygterne, og jeg ville selvfølgelig gerne begynde hurtigst muligt. Men han manede til ro, fordi han jo også skulle have styr på, hvad der skulle ske med mit job i JP/Politikens Hus. Men det endte jo med, at JP/Pol var meget rimelige, og jeg fik lov til at begynde allerede 1. december," siger Merete Eldrup.

Blandt de medarbejdere, som den nye direktør i de første år arbejdede tæt sammen med, var daværende programdirektør Palle Strøm, der i dag er udviklingsdirektør hos Monday Media.

"Jeg mødte hende første gang, da hun tiltrådte som direktør på TV 2. Mit umiddelbare indtryk var det, der også viste sig at blive det blivende indtryk, nemlig at hun er en meget lyttende, fornuftig, reel og autentisk person. Der er ikke noget forstillelse ved hende. Hun er ordentlig og reel," siger Palle Strøm om sin tidligere chef.

Han forlod TV 2 i 2013 – mere om det senere.

Spareplan i 2008

Posten som adm. direktør for TV 2 overtog Merete Eldrup fra Anders Kronborg. Han var også økonomidirektør og havde været konstitueret på topposten siden sommeren 2007, da Per Mikael Jensen forlod TV 2 for at blive direktør for Metro International. Anders Kronborg forlod TV 2 med udgangen af november 2007 og er i dag finansdirektør hos medicinalselskabet Leo Pharma.

Merete Eldrup satte sig i direktørstolen i en tid, hvor TV 2 havde sat en række nye skibe i søen: En sportskanal var blevet lanceret i samarbejde med MTG, der siden er blevet til Nordic Entertainment Group (NENT), TV 2 Radio gik i luften i februar 2007, og TV 2 News så dagens lys året forinden.

Den nye TV 2-direktør forventede, at hun satte sig i spidsen for en organisation med fuld fart på. Men 28. april 2008, altså under fem måneder efter sin tiltræden, måtte Merete Eldrup sammen med daværende bestyrelsesformand, Lars Liebst, præsentere en spareplan, der barberede 200 mio. kr. af omkostningerne, radioambitionerne i TV 2 Radio blev skrottet, og 205 stillinger blev nedlagt.

"Forløbet begyndte 3. december 2007. Det var min første arbejdsdag, og jeg ankom til Odense. Jeg glædede mig meget til at komme i gang. Jeg havde været der en times tid, og så kaldte vores økonomichef Lone Hamann, som i øvrigt stadig arbejder her, mig ind til en snak. Hun havde kun en enkelt side med, og den havde hun sammensat i løbet af weekenden for at give mig et overblik over TV 2’s økonomi. Jeg havde kun set den foregående halvårsrapport, som så fin ud. Hun fortalte så, at flere ting så skidt ud: Reklamemarkedet, radioen, afskrivning på radiolicensen, forlaget... Jeg kunne jo godt lægge tallene sammen og se, at vi havde kurs mod et kæmpe underskud. Jeg havde været der to timer, og så ramte dét," siger Merete Eldrup.

Lars Liebst og Merete Eldrup, hhv. bestyrelsesformand og adm. direktør for TV 2, præsenterede en spareplan på 200 mio. kr. og nedlæggelsen af 205 stillinger 28. april 2008. | Foto: Sonny Munk Carlsen/Ritzau Scanpix
Lars Liebst og Merete Eldrup, hhv. bestyrelsesformand og adm. direktør for TV 2, præsenterede en spareplan på 200 mio. kr. og nedlæggelsen af 205 stillinger 28. april 2008. | Foto: Sonny Munk Carlsen/Ritzau Scanpix

Jobbet, hun skulle bestride, endte derfor hurtigt med at være et andet, end hun havde forestillet sig.

"Jeg havde været ti år i dagbladsbranchen, hvor jeg havde lukket trykkerier, lagt distribution sammen og lavet spareplaner. Jeg havde set TV 2 som et sted, hvor der kom nye kanaler til, der var en helikopter, og der var en radio. Jeg troede, at jeg denondentlynme skulle lave noget ekspansion og sætte gang i den. Jeg var der i to timer, og så blev det jo et helt andet job, end jeg troede."

Hun peger på to forklaringer på TV 2's økonomiske situation ved sin tiltræden, som hun endte med at bruge sine første år som direktør på at arbejde med.

"Det var en kæmpe oprydningsopgave, som havde to årsager: En meget ekspansiv periode op til min tiltræden og en finanskrise, som ingen kunne forudse. Jeg skyder ikke på mine forgængere. De lavede gode ting. Men virksomheden var ikke gearet til den krise, der ramte os og hele verden," siger Merete Eldrup.

Ny formand kort efter tiltræden

Den økonomiske virkelighed, som den nye TV 2-direktør skulle forholde sig til, faldt sammen med, at stationen fik ny bestyrelsesformand i skikkelse af Lars Liebst, der dengang som nu er adm. direktør i Tivoli. Han blev præsenteret omkring en måned efter Merete Eldrup – i december 2007.

"Jeg blev kontaktet af den daværende kulturminister og spurgt, om jeg kunne tænke mig at være ny formand for TV 2. Det var lidt uden for den normale turnus, fordi der skulle indkaldes til en ekstraordinær generalforsamling, så det studsede jeg over. Samtidig havde TV 2 ansat en ny adm. direktør kort forinden, og normalt er rækkefølgen jo den omvendte – altså at en formand kommer til og derefter ser på direktørposten. Men jeg sagde ja tak, fordi det var en spændende opgave," siger Lars Liebst om sin beslutning om at takke ja til formandsposten.

Da Lars Liebst havde sat sig i formandsstolen, forklarede Merete Eldrup ham om den økonomiske situation, som TV 2 stod i.

"Jeg vidste jo, at virkeligheden var knap så lyserød, så jeg spurgte, om vi ikke skulle drikke en kop kaffe, og så lagde jeg tallene på bordet. Han tabte underkæben, ligesom jeg selv havde gjort nogle uger forinden. Men der var han god, og vi trak i arbejdstøjet og satte en plan sammen i fællesskab," siger Merete Eldrup.

Lars Liebsts erindring om begivenhedernes gang tegner dagen for knap 12 år siden endnu skarpere op.

"Jeg husker tydeligt den ekstraordinære generalforsamling i Odense i december, hvor jeg formelt blev valgt. Merete spurgte mig og den nyvalgte næstformand, om vi lige havde 20 minutter, og selvfølgelig havde vi det. Her lagde Merete tallene på bordet, og vi kunne godt se, at der skulle gøres noget, og det skulle ske hurtigt. Mødet kom egentlig til at vare stort set hele december, hvor vi gik fra noget, der ikke så ret godt ud, til noget, der så skidt ud, til noget, der så helt skidt ud."

Palle Strøm, daværende programdirektør, kalder spareplanen og de opsatte mål "indbegrebet af rettidig omhu".

"Både planlægning af udførelsen af planen viste Meretes og Peters (finansdirektør Peter Normann, red.) dygtighed – både politisk og organisatorisk som leder for TV 2," siger Palle Strøm.

Arbejdet kulminerede altså i april 2008, hvor 200 mio. kr. blev skåret af omkostningerne, og 205 stillinger blev nedlagt.

"Vi kom frem til, at vi var nødt til at se på antallet af ansatte og også på nogle af de mange gode ideer, der var sat i søen. De enkeltstående ideer var der rigtigt mange gode af. Men på et tidspunkt, hvis der er mange gode ideer, skal man prioritere imellem dem – specielt når nogle af ideerne kostede både penge og tid. Så dem gik vi i gang med at se på. Det blev kombineret med, at vi havde et relativt stort hul i kassen, som ingen rigtig havde været opmærksom på," siger Lars Liebst.

Også Merete Eldrup anerkender, at der blev søsat flere gode initiativer, men peger ligesom som den tidligere bestyrelsesformand på antallet af tiltag.

"Jeg har ikke en konspirationsteori om, at mine forgængere har holdt noget skjult. Jeg tror, at Anders Kronborg kæmpede, hvad han kunne. Der blev sat mange ting i søen, og mange af dem var jo rigtigt gode, men der manglede måske lidt overblik over de nye tiltag," siger hun.

Tidligere direktør peger på to forhold

De to foregående direktører, Per Mikael Jensen, der bestred topposten hos TV 2 fra 2006 til 2007, og økonomidirektør Anders Kronborg, der var konstitueret på posten efter Per Mikael Jensens afsked med TV 2 frem til Merete Eldrups tiltræden, har et noget andet syn på TV 2's økonomiske dagsform, da de forlod selskabet.

Anders Kronborg har kendt Merete Eldrup i over 40 år. Han flyttede i 1977 med sine forældre til Odense, hvor han begyndte i samme 8. klasse, som Merete Eldrup gik i. De endte efterfølgende i samme gymnasieklasse, på samme studie i København og arbejdede sammen i Finansministeriet i studieårene.

Den tidligere TV 2-direktør peger især på konjunkturerne og et faldende annoncemarked som årsager til TV 2's situation.

"Det er klart, at vi så en vending deromkring økonomisk. Men det havde jo som sådan ikke noget med Per Mikael eller ledelsen at gøre, men var i højere grad udfaldet af konjunkturerne og kollapset af annoncemarkedet," siger Anders Kronborg.

Han peger dog på to forhold, som han i retrospekt mener, at TV 2 skulle have håndteret anderledes – blandt den række af initiativer, som TV 2 satte i søen i årene op til 2007.

"Det har jeg før, og det gør jeg gerne igen, taget fuldt medansvar for. Der var dele, som var rigtig godt, og der var ting, som var rigtig skidt. To ting, som var specielt skidt – især set i bakspejlet – var TV 2 Radio, som vi set i bagklogskabens klare lys aldrig skulle have budt på. Det andet, som måske var knap så tydeligt, var, at vi tidligt i 2007 afdrog 200 mio. kr. på TV 2's gæld, fordi vi havde så meget overskudslikviditet. Det er klart, at det i 2008, da Lehman Brothers kollapsede, havde været penge, der ville have været rare at have i kassen. Men det forudså vi simpelthen ikke," siger Anders Kronborg.

Han mener, at det reelt var et fåtal af det samlede antal nye initiativer, der havde betydning for TV 2's økonomi.

"Der er nok nogle, der syntes, der manglede overblik over tiltagene, der var blevet søsat, fordi de ikke selv havde overblikket. Men der var kun nogle få, store ting, der betød noget økonomisk set – TV 2 Radio, TV 2 News, TV 2 Film – og så var der en masse småtterier, som ikke havde nævneværdig indflydelse på TV 2's overordnede økonomi. Der var flere af dem, og det kunne måske godt se uoverskueligt ud, men den økonomiske betydning var altså ganske begrænset," siger han og tilføjer, at der til gengæld samtidig også blevet investeret i rejseportalen Momondo, der ved salget i 2011 gav pengene mange gange igen.

TV 2 News gik i luften 1. december 2006. | Foto: Martin Lehmann/Politiken/Ritzau Scanpix
TV 2 News gik i luften 1. december 2006. | Foto: Martin Lehmann/Politiken/Ritzau Scanpix

Per Mikael Jensen mener, at TV 2's økonomiske situation efter hans afsked med selskabet var bedre, end det blev fremlagt. Han henviser bl.a. til en analyse, som Morten W. Langer, redaktør på Økonomisk Ugebrev, foretog i 2009, og som Journalisten bragte.

"Jeg synes, det er fint, at Meretes retorik i dag er noget mere afdæmpet, end den var dengang for snart 12 år siden. Det er set før, at en ny ledelse – i dette tilfælde både en ny adm. direktør og bestyrelsesformand – bruger en del energi på at forklare, hvor forfærdeligt tingene så ud, lige indtil netop de kom til. Sådan er det jo, og jeg mener i øvrigt, at Merete sidenhen har været en glimrende direktør," skriver Per Mikael Jensen, der i dag er adm. direktør for Altinget, i en mail til MediaWatch.

"Den dengang nye ledelses udmeldinger var, hvad de var – herunder et skjold at stå på. Rigsrevisionens efterfølgende arbejde, der førte til mindre end ingenting, var patetisk og dilettantisk. Blandt en del ny initiativer fejlede vi grundigt med TV 2 Radio, men den totale nedskrivning til 0 i 2008 var nok at stramme den," skriver han videre og henleder opmærksomheden på den position, som TV 2 News, der i begyndelsen af sin levetid havde røde tal, sidenhen har opbygget.

Lukket for bankernes kasser

Efter spareplanen var præsenteret i 2008 og ført ud i livet, meldte et nyt problem sig på banen: Bankerne smækkede kassen i.

"Den næstværste periode for mig var den efterfølgende, hvor vi ikke kunne låne penge. Jeg troede sådan set, at det sluttede i april, da vi meldte spareplanen ud. Den var omfattende, og det var trist at sige farvel til mange gode medarbejdere. Men jeg havde et indtryk af, at vi kunne se fremad derfra. Det kunne vi så ikke," konstaterer Merete Eldrup.

"Kort efter havde jeg et møde med Danske Bank. Jeg troede naivt, at det var et almindeligt høflighedsvisit, som jeg havde mange af fra produktionsselskaber, mediebureauer osv. Danske Bank stillede ret talstærkt op, havde jeg bemærket, men jeg gik ind til mødet med en vis optimisme. De fortalte mig så, at de ikke var begejstrede for vores tal, men dem mente jeg nu nok, at vi havde fået styr på med den plan, vi havde præsenteret kort forinden. Men de lod sig ikke overbevise, og de ville lukke den kredit, som vi havde hos dem på et par hundrede millioner kroner. Det kom som et chok. Jeg havde ikke forestillet mig, at det kunne ske. Vi havde løn til måske en måned mere. Det var hektisk."

Kapitalmanglen kom omtrent samtidig med, at TV 2 hentede Peter Normann ind som ny finansdirektør. Han begyndte i foråret 2008, og blandt hans første opgaver var at sikre, at TV 2 havde penge til at drive forretningen.

"Min taktik var at vinde tid. Jeg fik lov til at forlænge kreditten hos Danske Bank med et par måneder, så jeg fik lidt ekstra tid at løbe på, og Peter Normann nåede at begynde i løbet af foråret. Vi gik i gang med at snakke med banker, og der var simpelthen lukket hele vejen rundt. De ville ikke låne os noget, uden vores ejer, altså staten, gik med ind," siger Merete Eldrup.

Peter Normann blev ansat som finansdirektør for TV 2 i 2008 – her er han fotograferet i 2009. | Foto: Peter Helles Eriksen/PEER/Ritzau Scanpix
Peter Normann blev ansat som finansdirektør for TV 2 i 2008 – her er han fotograferet i 2009. | Foto: Peter Helles Eriksen/PEER/Ritzau Scanpix

Likviditetsklemmen blev løst ved, at staten trådte til med et stort lån i sommeren 2008 – et lån, som TV 2 kunne indfri i 2010, efter selskabet havde fået et stort trecifret millionbeløb i kassen efter salget af sendenettet sammen med DR.

Betaling for hovedkanalen

Næste nedslagspunkt i historien om TV 2 under Merete Eldrups ledelse er den abonnementsbetaling på hovedkanalen, som sikrede selskabet et gedigent økonomisk rygstød oven på årene med økonomisk modvind.

Vi er sprunget lidt frem i tiden til 2009 og forsøget på at overbevise politikerne om, at det ville være en farbar vej at tillade TV 2 at tage betaling for hovedkanalen, der indtil da havde været gratis. Folketinget sagde ja i 2009 – dog med et længere tilløb til at føre det ud i livet.

"Jeg stod hjemme i køkkenet 2009 og blev ringet op af en embedsmand fra Kulturministeriet. Jeg fik at vide, at politikerne havde holdt møde, og at vi fik lov til at indføre brugerbetaling. Jeg stod med armene over hovedet i nogle få sekunder, indtil jeg så blev fortalt, at politikerne var enige om, at det først skulle være med effekt fra januar 2012. Så røg armene ned igen. Da jeg stod i 2009 i en vanskelig økonomisk situation, var der meget langt til begyndelsen af 2012," siger Merete Eldrup.

Den politiske velsignelse af abonnementsbetalingen på TV 2's hovedkanal slog igennem i regnskabstallene i 2012, da betalingen blev en realitet. Her steg selskabets abonnementsomsætning med næsten 40 pct. og krydsede 1 mia. kr.

Direktøren mener selv, at abonnementsbetalingen på hovedkanalen er den måske vigtigste ændring i hendes tid som chef.

"Hvis jeg skulle have ét diplom, så ville det nok være for det her, hvis jeg ser på TV 2’s økonomiske tilstand og fremtid. Det var helt afgørende. Jeg gik efter at få meget mere abonnementsforretning og få annonceforretningen til at fylde mindre. Dengang var fordelingen 80-20 i annonceforretningens favør, og nu fylder abonnementsforretningen over halvdelen selvfølgelig bl.a. takket være hovedkanalen."

Også TV 2's bestyrelsesformand Lars Liebst peger på netop den politiske beslutning som et af de mest væsentlige begivenheder i Merete Eldrups direktørtid.

"Jeg synes, abonnementsbetalingen på hovedkanalen var meget vigtig. Der var ikke mange, der troede, at vi kunne komme igennem med det, og det har været afgørende for TV 2’s økonomi. Hvad der også har været vellykket, er den digitale forandring af TV 2. Det har også været vellykket – og det er især en ros til medarbejderne – hvordan der er blevet holdt fast i TV 2-ånden," siger han og betoner samtidig den afgående direktørs ageren i den politiske sfære.

"Når man er adm. direktør for en public service-institution som TV 2, skal man også have politisk flair. Og det har Merete. Hun har en god forståelse for, hvad der sker på Christiansborg og i de omkringliggende kontorer – også qua hendes egen professionelle fortid," siger Lars Liebst med henvisning til Merete Eldrups fortid i ministerier og styrelser.

Merete Eldrup frygtede dog en overgang, at politikerne ville vende på en tallerken. Beslutningen om at tillade abonnementsbetaling for at kunne se TV 2 blev taget i 2009, hvor TV 2's annonceomsætning faldt med over 20 pct. Det vendte dog i 2010 og 2011, hvor annonceforretningen nærmede sig niveauet fra før krisen, og TV 2-direktøren var bekymret for, om politikerne ville pege på den stigende annonceomsætning og sætte spørgsmålstegn ved det nødvendige og det rimelige i at lade TV 2 tage betaling for hovedkanalen.

"Vores annonceforretning vendte tilbage, og det gjorde egentlig, at jeg blev nervøs for, om politikerne kunne finde på at udskyde abonnementsbetalingen på hovedkanalen. Når Flemming Rasmussen (TV 2's kommercielle direktør, red.) kom ind og sagde, at det gik godt med annoncesalget, så var jeg selvfølgelig glad, men det var egentlig lidt ubelejligt," siger Merete Eldrup.

 

Abonnementsforretning i førertrøjen

Annoncefremgangen fortsatte dog ikke, men faldt igen til niveauet omkring 2009, og det medførte, at en større andel af TV 2's indtægter kom fra abonnementsforretningen. Ekstra vind i sejlene kom der i 2012, da abonnementsbetalingen på TV 2's hovedkanal blev ført ud i livet. Og i 2015 overtog abonnementsforretningen førertrøjen som det største omsætningsben hos TV 2.

"Reklamemarkedet er volatilt. Samfundsøkonomien svinger op og ned, og forskellige brancher satser over tid mere eller mindre på tv. Hvis man lever af reklamer, så lever man af seerminutter, og det er svært på et lille marked som det danske," siger Merete Eldrup.

"Hvis man er i Tyskland, Frankrig eller for den sags skyld Sverige, hvor reklamemarkedet er meget større, så har man en chance. Men det kan ikke lade sig gøre i Danmark. Derfor var min analyse, at vi var nødt til i meget højere grad at flytte forretningen over mod abonnementsbetaling. Det giver en helt anden bund, fordi abonnementsmarkedet er meget mere stabilt."

Overvejede Bonnier-kanaler

På markedet for tv-kanaler har TV 2 både lukket og lanceret de seneste godt 11 år: TV 2's andel af sportskanalen i samarbejde med MTG er afhændet, TV 2 Film er lagt i graven og erstattet af TV 2 Sport, og TV 2 Fri er blevet sendt i luften.

"Vi sad i en periode omkring 2010, hvor der blev lanceret masser af nye kanaler. DR voksede og havde pludselig seks kanaler, der kom Puls fra TV3-familien og 6’eren fra SBS. Men vi måtte ikke være med på grund af betingelserne for statslånet fra 2008. Da vi blev sat fri i 2012, var det første, vi gjorde, at overlade sportskanalen til MTG, fordi vi ikke havde nogen indflydelse på kanalen. Året efter gik vi så i luften med Fri og senere med TV 2 Sport (i 2015, red.) som erstatning for TV 2 Film, som fik det sværere og sværere, især efter streaming kom til, og folk blev vant til en anden og mere fleksibel måde at se film på," opsummerer Merete Eldrup.

Lanceringen af sportskanalen kom efter en periode, hvor TV 2 overvejede at købe de dengang Bonnier-ejede Canal 8 og Canal 9, for at bevare en tilstedeværelse på sportsområdet, efter TV 2 havde trukket sig ud af sportskanalen, der var ejet af TV 2 og MTG i fællesskab, fortæller TV 2-direktøren.

"Vi endte så med at starte vores egen. Vi havde i forvejen en plads med TV 2 Film ude hos distributørerne, og så var det egentlig oplagt for os at prøve selv, når nu filmmarkedet udviklede sig, som det gjorde," siger Merete Eldrup og uddyber, at interessen for de to Bonnier-kanaler, Canal 8 og Canal 9, blev dræbt bl.a. af rettighedsspørgsmål.

"Der var noget med, at rettighedshavere skulle godkende det, hvis kanalerne og dermed rettighederne skulle overgå til os. Vi skulle have nye aftaler med distributørerne. Alt i alt syntes vi, det gav mere mening at begynde selv."

Canal 8 og Canal 9 blev i stedet købt af SBS, der i dag er blevet til Discovery.

Sportschef Frederik Lauesen og adm. direktør Merete Eldrup ved lanceringen af TV 2 Sport i januar 2015. | Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix
Sportschef Frederik Lauesen og adm. direktør Merete Eldrup ved lanceringen af TV 2 Sport i januar 2015. | Foto: Claus Fisker/Ritzau Scanpix

Netflix som isbryder

Markedet for levende billeder har, som det vil være de fleste bekendt, gennemgået store forandringer, siden Merete Eldrup satte sig i direktørstolen i 2007.

Efter et toppunkt i 2010 er tv-seerenes daglige forbrug af flow-tv faldet ganske betragteligt – særligt for de yngre –, streaming er blevet en uomgængelig del af medieudbuddet, og distributionsmarkedet er under pres.

 

På det kommercielle tv-marked konkurrerer TV 2 med en række aktører om det danske marked. Størst er NENT og Discovery Networks.

"Hvis vi ser på tiden, før streaming blev en faktor, så havde vi det ene øje på DR og det andet øje på de andre kommercielle aktører, selvfølgelig især MTG, som i dag er NENT, og Discovery. Det var dem, vi sloges med om kanalpladserne og i distributionsleddet og om annoncekroner, og det har været dem, vi har kæmpet med sportsrettighederne om. Og så har de fyldt på en anden måde, nemlig gennem retssagerne," siger Merete Eldrup med henvisning til retssagerne om både statsstøtte og misbrug af dominerende position på reklamemarkedet, som potentielt kan koste TV 2 milliarder.

Hvis vi hopper frem til de seneste år af Merete Eldrups direktørperiode, har markedet ændret karakter, i takt med at en række udenlandske konkurrenter kommet til. Særligt Netflix' indtog på det danske marked har fyldt. Den amerikanske streamingtjeneste gik i land herhjemme i 2012 – samme år, som TV 2 relancerede sin on demand-platform, som skiftede navn fra TV 2 Sputnik til TV 2 Play.

"Netflix og andre internationale aktører har selvfølgelig ændret vores arbejdsvilkår, men bestemt også til det gode. Vi havde i forvejen planlagt at gentænke vores on demand-platform og gå fra Sputnik til Play i 2012, inden vi vidste, at Netflix ville gå ind i Danmark. Der skete jo det med Netflix’ lancering, at folk blev vant til streaming. Spørgsmålet er, om TV 2 Play ville have klaret sig, som den har gjort uden Netflix. Det er jeg ikke sikker på. Vores fordel var, at vi stod lige bag ved dem og løb efter og profiterede af, at der for alvor kom hul igennem til streamingmarkedet," siger Merete Eldrup.

Tænker streaming og flow samlet

Netop streaming er et område, som TV 2 – ligesom så mange andre medieaktører – har sat i centrum. Senest blev streamingtjenesten TV 2 Play sat i højsædet, da TV 2 sidste år præsenterede en ny tre år lang strategi.

Mens TV 2 er markedsleder på flow-tv og er den kanalfamilie, som seerne bruger mest tid hos, har TV 2 ikke samme position på streamingmarkedet. Youtube, Netflix og DRTV er ifølge DR's årlige medieforskningsrapport langt mere udbredt end TV 2 Play, ligesom flere lægger vejen forbi NENT's tjeneste Viaplay ugentligt sammenlignet med TV 2 Play.

 

Merete Eldrup frygter dog ikke for TV 2's konkurrencedygtighed i en virkelighed, hvor streaming fylder mere og mere.

"Når man ser på markedspositionen, så tænker vi streaming og flow sammen. Der er grænser for, hvor store vi bliver på streaming, så længe så mange har adgang til TV 2 på flow. Vi har vores indhold og vores kanaler, og om brugerne har adgang til det på flow eller via TV 2 Play, det vil vi ikke gøre os til herrer over. Så hvis man ser på vores markedsposition, så synes jeg ikke, det giver mening kun at se på TV 2 Play," siger hun og knytter store forhåbninger til streamingtjenestens rolle i fremtidens TV 2.

"Play er enormt vigtig for vores forretning. Det er jo langt fra den største post i vores omsætning. Men hvis vi ser på TV 2 de kommende ti år, så vil Play indtage en vigtigere og vigtigere rolle. Hvis jeg må få et diplom – ud over for abonnementsbetalingen på hovedkanalen – så skulle det være, at vi satsede på Play, og at vi holdt fast i, at det skulle være en betalingstjeneste. Og i vores strategiplan fra sidste år har vi sat Play øverst – både kommercielt, indholdsmæssigt og teknisk."

Ny formand i 2018

TV 2's direktør ansættes, som det er tilfældet i alle andre virksomheder, af bestyrelsen. Den fik som tidligere nævnt ny formand i skikkelse af Lars Liebst, Tivolis adm. direktør, kort efter Merete Eldrups tiltræden. Da han forlod bestyrelsen i foråret 2018, havde de to således kørt parløb i mere end et årti.

"Det har været næsten lydefrit og godt og positivt," siger Merete Eldrup om samarbejdet med Lars Liebst og kalder det "lidt den omvendte verden", at hun selv blev ansat, kort inden den nye bestyrelsesformand blev præsenteret.

"Vi har haft et godt og tæt samarbejde. Der er måske også noget ved at begynde sammen i en krise. Vi var begge to nye, men ingen af os havde aktier i baggrunden. Vi kunne ikke sidde og pege fingre ad hinanden og kunne koncentrere os om at se fremad. Det har måske været en fordel."

Lars Liebst beskriver samarbejdet med Merete Eldrup som "rigtigt godt og uproblematisk" samt "ligetil og præget af stor tillid".

"Det viste sig meget hurtigt, at samarbejdet fungerede. Det var jo også en periode i begyndelsen, hvor spørgsmålet om, hvem der var kommet til i hvilken rækkefølge, var lidt ligegyldigt. Vi havde kun ét at gøre, og det var at få lagt og udført den plan, som vi begyndte på i december og præsenterede i april," siger han.

Lars Liebsts tid som formand fik en ende i april 2018. Her blev han afløst af Jimmy Maymann, der kom med erfaring fra bl.a. Huffington Post.

"Jimmy Maymann er meget anderledes, men på en god måde. Lige så glad jeg har været for Lars Liebst, lige så spændende har det været at få en ny formand, der ser verden på en anden måde og stiller nogle nye spørgsmål. Han kommer med international erfaring, og selvfølgelig er han mere digital qua sin baggrund. Han har også været en rigtig god hjælp i den strategiproces, som vi var i gang med, da han og de øvrige nye medlemmer tiltrådte i april, og som vi i fællesskab gjorde færdigt," siger Merete Eldrup.

Hurtig ansættelse af finansdirektør

Ud over bestyrelsesformændene har en nær kollega været finansdirektør Peter Normann. Han tiltrådte jobbet knap et halvt år efter Merete Eldrups tiltræden, og han annoncerede sin fratræden samtidig med hende – i januar i år.

De to direktører var bl.a. i spidsen for arbejdet med at rette op på TV 2's økonomi, efter de var tiltrådt.

"Peter og jeg kendte hinanden fra tidligere. Vi bød sammen på TV 2, hvor jeg var en del af buddet fra JP/Politikens Hus og Egmont, mens han var rådgiver for os gennem sit job i SEB. Vi havde set på TV 2’s tal i årevis sammen. Salget blev så aflyst, og så ringede han til mig og spurgte, om jeg havde brug for ham. Jeg sparkede den lidt til hjørne, men så ramte virkeligheden jo virkelig hårdt i december 2007, da vi gik ned i tallene, og Anders Kronborg var stoppet som finansdirektør. Så jeg ringede til Lars Liebst og sagde, at jeg havde manden til jobbet. Det skulle gå stærkt, så jeg foreslog at lave et lynforløb, så vi kunne få ham ansat. Lars Liebst var enig i, at det var en form for nødret, så vi tog Peter om bord efter en meget kort proces," siger Merete Eldrup, der forsvarer den hurtige ansættelsesproces.

"Man kunne godt diskutere, om vi skulle have slået stillingen op og have haft et headhunterbureau på. Men jeg synes, vi gjorde det rigtige ved at handle hurtigt. Vi havde stået uden permanent adm. direktør siden sommeren, og finansdirektøren og den adm. direktør havde sagt op."

Lars Liebst erindrer også, at ansættelsen af Peter Normann kom i stand relativt hurtigt, omend han ikke vil bruge ordet "nødret".

"Men vi stod i en situation, hvor vi skulle have styr på finansdirektørposten. Merete præsenterede mig så for Peter, og jeg tog en samtale med ham, og han blev ansat. Den beslutning er jeg meget glad for, at vi tog," siger han.

Udskiftning på direktørpost

En anden direktør, som er kommet til TV 2 i Merete Eldrups tid, er Anne Engdal Stig Christensen, der tiltrådte i 2013 og i dag er indholdsdirektør. 1. august overtager hun ledelsen af selskabet som adm. direktør.

"Det vigtigste ved at være chef og direktør er at ansætte gode folk – man kan jo ikke klare alting selv. Af alle ansættelser, jeg har lavet i mit liv, er Anne den bedste," siger Merete Eldrup.

Anne Engdal Stig Christensen vendte i 2013 efter seks års fravær tilbage til TV 2 og fik posten som programdirektør og siden indholdsdirektør. 1. august overtager hun posten som adm. direktør for selskabet. | Foto: Miklos Szabo/TV 2
Anne Engdal Stig Christensen vendte i 2013 efter seks års fravær tilbage til TV 2 og fik posten som programdirektør og siden indholdsdirektør. 1. august overtager hun posten som adm. direktør for selskabet. | Foto: Miklos Szabo/TV 2

Anne Engdal Stig Christensen tiltrådte efter en årrække, hvor TV 2's andel af danskernes tv-sening var gået tilbage – særligt hovedkanalen mistede terræn.

"Palle Strøm (tidligere programdirektør, red.) kunne også utroligt mange ting. Vi var bare kørt fast på det tidspunkt med TV 2’s hovedkanal og med brandingen af de nye kanaler. Der var også en strukturel udvikling i danskernes vaner. Palle var virkelig en dygtig mand, men han var kørt sur i dét job," forklarer hun.

Dén beskrivelse af tingenes tilstand i 2013 tilslutter Palle Strøm sig.

"Det er en meget rimelig udlægning. Jeg kunne også selv se, at det var rigtigt, at jeg skulle videre. At jeg var kørt sur i det, passer sådan set meget godt," siger han.

Palle Strøm kaldte i 2013 over for MediaWatch sin fyring "helt fair". Det mener han stadig.

"Jeg gad ikke lægge skjul på, at jeg var blevet fyret. Jeg havde set så mange gange, at folk pakkede det ind eksempelvis i, at de nu kunne forfølge en livslang drøm om at blive konsulent. Det gad jeg ikke. Og jeg synes – både dengang og nu – at det var en helt rimelig beslutning, og det har vist sig at være den rigtige beslutning for TV 2. Dem, der kommer efter, gjorde det på mange områder bedre, end jeg havde gjort," siger han, der kalder Merete Eldrup "fuldstændig fair og ordentlig" i hendes håndteringen af fyringen.

Palle Strøm glæder sig over, at flere indholdsmæssige tiltag, som han og Keld Reinicke, programchef på TV 2, der forlod TV 2 samtidig med Palle Strøm, satte i søen, fortsat præger sendefladen hos tv-selskabet.

"Nogle af de ting, som jeg og Keld satte i gang, er noget, TV 2 er kørt videre med. Det gælder bl.a. fiktionsstrategien, hvor vi satte gang i bl.a. "Badehotellet", "Dicte" og "Rita", og eventstrategi med bl.a. "Knæk cancer". Det har været grundsten, som TV 2 har bygget videre på, og det er jeg selvfølgelig rigtig glad for," siger Palle Strøm.

"Jeg synes, at Merete er den første moderne leder på TV 2 forstået på den måde, at hun kom som dygtig topleder, som gerne ville have andre til at udvikle sig og havde evnerne til det. Som leder af TV 2 skal man have gode ledelsesevner, man skal have en høj troværdighed, man skal kunne læse det politiske spil, og man skal være dygtig til at se ind i fremtiden. Jeg mener, at Merete scorer højt på alle de parametre."

Hvis man ser på de økomomiske resultater for TV 2's i tiden med Merete Eldrup som adm. direktør, har omsætningen generelt set været stigende, mens overskuddene har svinget mere – dog præget af sorte tal.

 

Kaffe førte til ansættelse

Som afløser for Palle Strøm hentede TV 2 altså Anne Engdal Stig Christensen ind – en person, som Merete Eldrup ikke havde det store kendskab til på forhånd.

"Jeg overvejede, hvem jeg skulle sætte ind, og forhørte mig i branchen. Jeg hørte Annes navn nævnt nogle gange. Hun var på DR på det tidspunkt. Det endte med, at hun kom hjem til mig til en kop kaffe, og da hun gik, sagde min mand, at jeg så glad ud. Og det var jeg, og jeg hentede hende ind til at stå i spidsen for vores indhold. Det var en god beslutning," siger Merete Eldrup.

Anne Engdal Stig Christensen havde tidligere været ansat i en lang årrække på TV 2 frem til 2007, hvorefter hun stiftede et rådgivningsfirma, inden turen gik til først SBS og siden DR, inden hun i 2013 blev hentet tilbage til TV 2.

"Vi mødtes i privaten hos Merete. Jeg havde aldrig mødt hende før, men kørte forbi hende på vej hjem fra arbejdet – dengang arbejdede jeg i DR, men pendlede til og fra Fyn. Vi drak en kop kaffe, og hun spurgte ind til, hvordan jeg så situationen i forhold til DR og TV 2 generelt, og om jeg kunne give en analyse af, hvad der var galt på TV 2. Det var ligesom det, der dannede grundlaget efterfølgende. Jeg tror, hun syntes, jeg havde en sikker hånd i forhold til, hvordan jeg så TV 2 – og det var det, hun havde brug for," siger Anne Engdal Stig Christensen.

Ifølge hende var det et indholdsmæssigt presset TV 2, hun kom til.

"Det hang jo sammen med, at mediemarkedet ændrede sig, DR var blevet en stærkere konkurrent, og de kommercielle klarede sig godt. Så søger man nye veje og prøver nye ting af. Det gjorde man også på TV 2, men nogle af de ting, man gjorde anderledes, var bare til den dårlige side. Det var en forkert strategi, hvor man forsøgte at segmentere programfladen mere. Jeg kan langt hen ad vejen godt følge, hvorfor man forsøgte sig med det, men det blev en mere usikker programflade. Og i virkeligheden var der behov for at skabe tryghed omkring, hvad seerne fik, når de brugte TV 2," siger Anne Engdal Stig Christensen.

Hun fortæller, at hun fik udstukket frie rammer til at arbejde med TV 2's programflade.

"Det er Meretes helt store force. Jeg ville ikke selv kunne give andre den ultimative frihed. Men hun havde ikke selv løsningen til, hvad der skulle ske og havde brug for at kalde på mig – det lod hun så følges ad med, at jeg fik fuld frihed til at udarbejde en ny strategi," siger Anne Engdal Stig Christensen, som uddyber, at hun ved sin ansættelse 1. juni 2013 fik mindre end to måneder til at udarbejde en ny strategisk retning, som skulle præsenteres for direktionen og bestyrelsen 28. august.

Bestyrelsesarbejde forude

Vi er ved at være nået til vejs ende. I slutningen af juni blev der afholdt afskedsreception i to ombæringer for den 55-årige, snart forhenværende, TV 2-direktør. Efter afskeden med tv-selskabet skal tiden bl.a. gå med at varetage bestyrelsesopgaver. Merete Eldrup havde forud for annonceringen af sin afsked tre af slagsen, hos Nykredit, Rambøll og Gyldendal.

"Og så blev jeg spurgt, om jeg ville være næstformand i Rockwool Fonden, og det var den, der ligesom gjorde, at jeg tænkte, at nu var det nok med at have et direktørjob. Jeg var i forvejen ude i at arbejde sene aftener og weekender for at få tid til det hele. Så det var anledningen, kan man sige," fortæller hun.

"Siden er jeg kommet med i bestyrelsen bag et selskab, der skal bygge lufthavne i Grønland, og (tænketanken, red.) Justitia. Derudover har jeg et par bobler, som jeg muligvis vil kaste mig over," siger Merete Eldrup, der også vil forsøge at afsætte tid til gøremål, som hun ikke har kunnet hidtil.

"Jeg har mange interesser, jeg ikke får passet. Jeg elsker at læse bøger, jeg kunne læse endnu flere aviser, end jeg gør, jeg elsker at rejse, og jeg har fire børn og om lidt tre børnebørn, som jeg ikke får gjort for meget ved. Men jeg lover ingenting, for jeg har svært ved at sidde stille."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også