Holdet.dk skal udgøre nyt ben i treenighed af betalingsprodukter hos EB

Investeringen i hovedandelen af Holdet.dk var ”stor og fornuftig,” fortæller Signe Skarequist. Managerspil kan indgå i nye produktpakker, som en af flere styrkepositioner med kommercielt potentiale.

Foruden strategien om at samle digitale indholdsprodukter i bundles er Ekstra Bladet på vej med et nyt fredagstillæg til papiravisen, som får navnet Bold. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foruden strategien om at samle digitale indholdsprodukter i bundles er Ekstra Bladet på vej med et nyt fredagstillæg til papiravisen, som får navnet Bold. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Sidste år var det Bold.dk, i år er det Holdet.dk

Ekstra Bladet har gennem to store investeringer inden for det seneste års tid satset kapital på en styrkeposition omkring sport - i særdeleshed fodbold - og står nu over for at skulle sætte dem i spil i form af nye, digitale indholdsprodukter. Et omdrejningspunkt bliver at kunne tilbyde produkterne i pakkeløsninger, såkaldte bundles.

Det er en del af bagtæppet for, hvorfor det i tabloidmediets kommercielle direktør Signe Skarequists øjne var en god ide at investere i Holdet.dk, som er en platform for managerspil i forbindelse med sportsturneringer.

”Holdet.dk er i sig selv en sund forretning. Derudover vurderer vi, at det er et smukt supplement til vores digitale indholdsprodukt,” siger hun.

Det nyeste skud på den digitale produktstamme – abonnementsproduktet Bold+ – bliver lanceret 2. februar.

”Vi ser en fin treenighed mellem EB+, Bold+ og Holdet.dk, hvor vi på EB+ har vores manager ekspert Fredrik Ingemann, på Bold+ unikt fodboldstof og Holdet.dk stærke managerspil,” siger hun.

Vil nogle af elementerne i Holdet.dk så ryge bag betalingsmur?

”Vi er i fuld sving ved at udtænke mulighederne. I dag kan man både oprette såvel gratis som betalte profiler på Holdet.dk, og tanken er umiddelbart, at vi fortsætter med den konstellation, men vi kan godt allerede nu tease for, at der fremover vil komme flere spil – som højst sandsynligt vil blive udbudt i form af bundlings,” fortæller hun.

Det vil sige pakkeløsninger, hvor man får adgang til flere af Ekstra Bladets abonnementsprodukter på én gang, og det kan altså inkludere adgang til i hvert fald dele af Holdet.dk.

Hun afviser at fortæller, hvad Ekstra Bladet har betalt for hovedandelen af Holdet.dk, men kalder det en ”stor og fornuftig investering”.

Nyt fodboldtillæg lå til højrebenet

Næsten samtidig med annonceringen af investeringen i Holdet.dk meddelte Ekstra Bladet, at et nyt fredagstillæg til Ekstra Bladets printavis er på trapperne. 

Avisen Bold, hvis indhold skal komme fra Bold.dk-redaktionen, vil erstatte Tipsbladet, som Ekstra Bladet opsagde sin langvarige aftale med, efter Better Collective købte det 75 år gamle medie. Siden har Better Collective varslet, at sportsmediekoncernen lukker Tipsbladets printavis.

Mens de strukturelle konjunkturer på avismarkedet peger væk fra den traditionelle papiravis og mod digitale alternativer, vil det være at skyde sig selv i foden ikke at lave sit eget printalternativ, mener Signe Skarequist.

”Det er simpelthen, fordi vi oplever, at der er fin efterspørgsel på det, og sagt lige ud er det jo logik for burhøns, at vi gør det, fordi vi vurderer, at der er et kommercielt potentiale,” siger hun om lanceringen af den nye printudgivelse.

”Vi har netop en del erfaringer, fordi vi har haft samarbejdet med Tipsbladet, og vi spørger løbende vores læsere, hvad de gerne vil have. Der kan vi se, at fodboldstof er der stor efterspørgsel på – også på print.”

Lanceringen af Bold-avisen kan ifølge hende godt sameksistere med den skærpede digitale strategi, som Ekstra Bladet har lagt for dagen i tråd med koncernstrategien i JP/Politikens Hus, som blev præsenteret tidligere i januar.

”Det ene udelukker ikke det andet, og vi har et klart mål om at sikre størst mulig rentabilitet på vores papiravis længst muligt. Et tiltag som det her vil jo være tosset ikke at gøre for det ligger også lige til højrebenet, efter vi har købt Bold.dk,” siger hun.

Sport er ikke eneste satsning

Investeringerne i Bold.dk og Holdet.dk har med stor sandsynlighed været de to største udlæg i forhold til at sikre indholdsmæssige og brugerengagerende styrkepositioner til Ekstra Bladet de seneste par år. Men det er ikke et udtryk for, at sport alene skal drive vækst for Ekstra Bladet de kommende år.

”Sport er en vigtig indholdsposition for Ekstra Bladet. Det er sport på lige fod med afsløringer, politik, underholdning og krimstof. Og senest er penge og økonomi også noget, vi har styrket,” siger Signe Skarequist.

Kongstanken er, at styrkede indholdspositioner styrker det kommercielle potentiale for Ekstra Bladet som helhed. Selv om den ikke har indebåret større investeringer på niveau med Bold.dk, beskriver Signe Skarequist styrkelsen af penge og økonomi-dækningen som en ”satsning,” der har båret frugt.

Bl.a. er folkene bag den lukkede podcast ”Milliardærklubben” blevet hentet til Ekstra Bladet for at lave investeringspodcasten ”Store Penge”.

”Det har været en kæmpe succes for os, hvor gode redaktionelle kræfter på kort tid har fået skabt en unik position for Ekstra Bladet på det her område,” siger hun.

Mens hun ikke har aktuelle tal, fremhæver Signe Skarequist, at Ekstra Bladets sektion Penge i september havde flere sidevisninger end Finans, Euroinvestor og Børsen som udtryk for den ”kæmpe succes”.

Altid på udkig efter investeringer

Der er ikke nye investeringer på trapperne – i hvert fald ikke nogen Signe Skarequist ønsker at udtale sig om.

”Vi kigger hele tiden på investeringer, der kan styrke Ekstra Bladet,” siger hun.

Vil de så være investeringer i henhold til at styrke de indholdspositioner I nu har satset på?

”Det er klart, at vi kigger ind i, hvad der giver værdi i kernen. Men jeg vil da ikke udelukke, at hvis der kommer en mulighed, hvor vi kan se potentiale for et samspil også for noget, der ikke lige ligger i kernen, så går vi også efter det,” siger hun.

Det kan dog være, at det ikke bliver Signe Skarequist, der vil være hands on i forhold til at styre de skibe, der er blevet sat i søen på Ekstra Bladet. Hun tiltræder en ny stilling som direktør for en ny tværgående afdeling for forretningsudvikling i ejerkoncernen JP/Politikens Hus, så snart hendes afløser på Ekstra Bladet er fundet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også