"Ville man låne 2 mio. kr. i banken af en rådgiver i badebukser?"

Sommer 7’eren: Medieforliget topper forårets vigtigste begivenheder - til gengæld fik Jyllands-Postens dresscode en tand for meget og forkert dækning, mener mediets ansv. chefredaktør, Jacob Nybroe, der er dagens levende billede i Sommer 7'eren.

Jacob Nybroe, ansv. chefredaktør, Jyllands-Posten. | Foto: Casper Dalhoff/Polfoto
Jacob Nybroe, ansv. chefredaktør, Jyllands-Posten. | Foto: Casper Dalhoff/Polfoto
AF REDAKTIONEN

Feriefakta:

Hvorhen: Sydfrankrig – for 30. gang i træk.

Hvor længe: Næsten tre uger.

Hvilke medier: Mit eget, lidt dansk tv, en lejlighedsvis lokal avis og almindelig orientering i resten.

 

Q&A

1. Hvilken begivenhed i mediebranchen var forårets vigtigste?

"Det er svært ikke at svare medieforliget – herunder reduktionen af DR og det aflyste salg af TV 2, men også de øvrige elementer, som de tegner sig. Blandt andet for de regionale og lokale medier, for den tiltænkte ligestilling af de digitale forbrugere, når den engang er gennemført (i kraft af den påtænkte nulmoms til digitale nyhedsmedier, red.) – og for de nationale medier som mit eget.

Forløbet virkede egentlig velforberedt, vidende og med et tydeligt liberalt-demokratisk sigte, men snublede gevaldigt på opløbsstrækningen i uskønt politisk håndværk og noget, der til forveksling ligner micromanagement af indholdet i DR. Endnu engang en manifestation af, hvor vigtigt det er, at der findes medier, der ikke er styret af politikere og ejet af staten. Det er ærgerligt, for branchen trænger til klare valg, der holder længe. Nu synes det i stedet som om, at det er diskussionerne, der vil fortsætte længe endnu.

Når det er sagt: Originale og dygtige Radio24syv magter fint at skulle producere halvdelen fra provinsen, og den samlede styrkelse af de lokale medier er i sig selv et glimrende tiltag. Omdøb ved samme lejlighed mediestøtten til oplysnings- eller demokratistøtte, så støttens ærværdige målsætning fremstår tydeligt."

2. Hvilken mediehistorie fik alt for lidt opmærksomhed?

"Ikke nogen, der for alvor trænger sig på i sommervarmen. Vi er jo ikke akkurat en branche, der ofrer os selv for lidt opmærksomhed. Men fremtidigt bliver det et interessant spørgsmål, hvordan armslængden sikres i et DR på finansloven."

3. Hvilke mediehistorie fik for meget – som den største ikke-historie?

"At Jyllands-Postens medarbejdere ikke må gå i shorts på arbejde. Ligesom i hundredtusindvis af andre mennesker i dette land ikke må. Kreativ klasse i selvsving i stedet for at brede historien ud. Jeg har intet imod opmærksomheden. Jeg er jo glad for beslutningen, som jeg synes, flugter rigtig fint med de værdier, som JP efterlever. Men jeg forstår simpelthen ikke det totale fravær af virkelighed i dækningen. Ville man modtage en kræftdiagnose af en læge i bermudashorts? Ville man låne 2 mio. kr. i banken af en rådgiver i badebukser? Jeg ville ikke, men diskussionen nåede aldrig til de tusindvis af arbejdspladser, der forholder sig til værdighedsskabende adfærd."

4. Hvilken beslutning er den sværeste, du har taget, i foråret?

"Jeg har taget en række personalemæssige beslutninger af den altid svære slags, men ellers har årets begyndelse primært været præget af optimisme og tro på fremtiden. Det skal vi jo nyde i denne branche. Så det gør jeg."

5. Hvad er den største opgave, der venter på jobbet efter sommerferien?

"En meget omfattende reorganisering af den redaktionelle proces, som er designet af en stor gruppe medarbejdere. Forandringerne omfatter nærmest alle funktioner i det redaktionelle arbejde – og vil, én gang for alle, sætte læserne først, uanset om de er digitale eller bruger os på print.  Og så kommer der helt nye tiltag, der yderligere skal accelerere Finans’ meget fine udvikling. Det bliver et energisk, sjovt og godt efterår."

6. Hvilket jobskifte var det mest opsigtsvækkende i mediebranchen i foråret?

"Det var Michael Dyrbys genkomst som medieleder. Denne gang som chefredaktør på B.T. Selvom jeg ikke forstår strategien med både at fjerne betalingsstof fra bt.dk og overflødiggøre sit eget løssalgsprodukt med gratisavisen B.T. Metro, så er jeg sikker på, at branchen har fået en stor journalistisk kapacitet tilbage i kampen. Det er meget velkomment."

7. Hvilket mediespørgsmål mangler at blive stillet?

"Hvordan det skal lykkes os at vende udviklingen, så vores digitale brugere forstår, at digitalt indhold koster lige så meget at lave som printindhold fraregnet papir, tryk og udbringning. Vi er desværre selv skyld i historisk at have kastet indhold i grams, men skal vi bevare uafhængige danske mediers ret høje redaktionelle niveau, skal vi kunne svare på det spørgsmål – uden jammer og klynk. Vores gerning er mindst lige så vigtig som altid. Og det skal vi blive bedre til at fortælle."

 

Læs de øvrige svar i Sommer 7'eren her:

Frederik Lauesen, sportschef hos TV 2:

"TDC's flirt med MTG var i mine øjne første alvorlige forsøg på en gamechanger" 

Lars Høj, producent og tilrettelægger hos Dokumentarkompagniet:

"Vi er faktisk stadig mediefolk, der elsker provinsen så højt, at vi bor herude" 

Maiken Wexø, kommende chef for events og underholdning hos B.T.:

"Jeg synes ikke, det er det rigtige tidspunkt at svække DR" 

Mikael Justesen, direktør for TV 2 Nord:

"Vi vil i løbet af kort tid udfase rene tekstnyheder på vores hjemmeside" 

Palle Strøm, udviklingsdirektør i Monday Media:

"Nu viser det sig, den knappe ressource er folk og firmaer, der kan producere godt indhold" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også